Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron VS Tokina Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shutterfish

Medlem
Tänkte köpa en pirat macroglugg. Vilket tror ni ät bäst? Tamron 90 2.8 eller Tokina 100 2.8 eller är det som pest eller kolera? Har en D200 men tänker inte köpa original, kanske om jag hittar en billigt beg.
 
Tamronet är ju lovordat av de flesta.
Tokinan kanske har bättre byggkvalitet (?), men det lider tydligen en del av kromatisk abberration.
 
Tamron vs Tokina

Båda objektiven är testade med toppresultat. Så man gör nog inte bort sig vilket man väljer av dom. Själv så har jag ett tamron 90 och det är bra.
På photozone.de som har bra tester på dom här objektiven ger man Tokinat ´best bang for your bucks´ i omdömmet. Tokinan får lite sämre värde på chromatisk aberation, men vid Raw foto så är det lätt att justera bort i photoshop. Cyberphoto har testat Tokinan nyligen och ansåg att den var en jämnbördig motståndare till Tamronet.

Lycka till med valet. Själv så ska jag snart köpa Canons 100 macro. Tror jag.
MVH Greger
 
Tamron 90 är ruskigt skarp! Jag har ett till min D200 och är väldigt nöjd med kombinationen. Knivskarpt. Rekommenderas. Tokinan vet jag inget om.
 
Båda är mycket bra. Tamronen är något plastigare, av vad jag förstått. Jag har alltså klämt på Tamronen en hel del, men inte Tokinan. Har däremot haft ett annat Tokina objektiv som var väldigt mycket bättre byggt än Tamronen, och enligt vad jag läst så håller Tokinas makro samma byggkvalitet som deras andra AT-X Pro-gluggar. En trevlig fokusring är ju rätt viktigt vid macrofoto.

Kan annars rekommendera Sigmas nya 70mm makro. Grymt bra! Men kanske inte den brännvidd du letar efter.
 
Hade samma dilemma själv.Efter att ha läst om Tamrons plastighet så åkte jag och kände på en.
Tokina fanns det inte någon som hade i mina trakter.Visst är Tamronen lätt och gjord av plast men det störde inte mig.Den kändes avsevärt mycket "gedignare"än Nikon 18-55 kit glugg.Så nu fotar jag nära med Tamron:)
 
Tokina vs Tamron

Tack för tipsen! Det lutar nog åt en Tamron men skall kolla på Sigma 70mm också. Åker till HK om en månad och de brukar ha de flesta märken så man klämma och känna.
 
Det är skillnad på plast och plast =) Jag tycker inte tamronen känns "budget" eller bräcklig men jag var orolig för plastigheten när jag beställde det. Har älskat objektivet sen första gången det satt på kameran. Fruktat skarpt, mycket skön manuell fokus vilket är viktigt, i alla fall jag väldigt sällan använder AF vid makrofoto. Rekommmenderas varmt!
 
Nackdelen med Tamronen är väl att den växer på längden när man fokuserar innom makro området.

Nu vet jag inte om Tokinan beter sig lika dant, gör den inte det dvs om den har innerfokusering så skulle jag valt Tokinan av den anledningen.

Sen har Tokina väldigt fin byggkvalitet på sina progluggar, kan vara värt mycket det också istället för en något bättre skärpa som bara går att mäta sig fram till och som inte syns för ögat i allfall.

/kent
 
Känn på båda och köp den du tycker bäst om. Jag gillar personligen Tokina. De har en speciell, gedigen känsla jag tycker är förtroendegivande. Optiskt är nog båda så bra du kan önska.

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.