ANNONS
Annons

Tamron Tap-in Console!?

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej! Efter att ha tittat runt lite på vad folk säger om Tamron SP 150-600/5-6,3 Di VC USD G2 och vad Cyberphoto nu har som tillbehör till det nya telet blir jag lite konfunderad.
Efter att ha tittat på vad Anne McKinnell upptäckte om det Tamron hon testade (
) så undrar jag om man måste ha detta tillbehör för att objektivet ska fungera normalt (se bif. bild).

Cyberphoto får hem objektivet i början på juli och då ska jag testa det själv för att se om jag blir nöjd men vad tror ni om detta?
Är dettta specifikt för Tamron, jag har då inte sett att Canon eller Nikon har något liknande!?

Bilagor

• Tamron TAP-in Console.jpg
    Tamron TAP-in Console.jpg
    87.6 KB · Visningar: 19
Får jag föreslå (om du avser att kalibrera ditt ev. inköp), att du kostar på dig programvaran FoCal också, då det är en synnerligen tidsbesparande åtgärd att använda det programmet jämfört med den process som används i bifogad video ovan.

F ö så kan jag nämna att jag har tap-in konsollen (och fyra (4) Tamrongluggar av 2:a generationen, dock inte 150-600) och jag har inte upplevt att det finns något behov av att kalibrera efter att jag testat autofokus i nämnda programvara, men det skall i ärlighetens namn nämnas att jag använt dessa gluggar ytterst blygsamt sedan inköp.

Jag har två Tamron-objektiv, 35 mm och 45 mm samt ett Sigma-objektiv 100-400 mm. Jag har finjusterat Tamron-objektiven med Tap-in console och Sigma-objektivet med Sigmas motsvarighet, Sigma USB-Doc. Jag har inte heller sett att varken Nikon eller Canon har den justeringsmöjligheten, som jag tycker är användbar. Visserligen har många kameror, kanska alla, möjlighet till AF-finjustering via kameran, men de inställningarna påverkar alla brännvidder och alla avstånd och är därför inte fullt så exakta. Nedan är en bild på hur jag ställt in mitt Sigma 100-400 mm. I filmen du länkar till tycks det som om just det objektivet är dåligt, för det finns ändå gränser för hur stora justeringar som går att göra, även om man också använder kamerans AF-justeringsmöjligheter. För allmän fotografering ställer jag in skärpan mot något som har fina detaljer, som strutsfjädrar till exempel. Ska jag använda objektivet till främst porträtt brukar jag be någon sitta model och ställer in skärpa på iris och blodkärl i ögonvitan.

Bilagor

• Skärpa Sigma 100-400 2020-09-05.png
    Skärpa Sigma 100-400 2020-09-05.png
    66.4 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar