Annons

Tamron sp af 90 mm f/2,8 di macro

Produkter
(logga in för att koppla)

BGson

Avslutat medlemskap
En snabb fråga om objektivet, är det fast bländare genom hela fokusområdet?
 
Tack för svaret, då har jag nog fått nått fel på objektivet för bländartalet ökar med att jag vrider ut objektivet så det blir längre, alltså fokuserar på närmare motivt. Alltså det går från 2,8 vid helt indraget till 5,6 vid helt utfokuserad.
 
Som jag tolkar frågan gällde det om bländarvärdet är fast från närgräns till oändligheten, vilket den inte är om jag minns rätt. Tror att det är svårt att hitta ett makroobjektiv med fast bländarvärde genom hela fokusområdet, men det är inget man brukar bry sig om.
 
Tack för svaret, då har jag nog fått nått fel på objektivet för bländartalet ökar med att jag vrider ut objektivet så det blir längre, alltså fokuserar på närmare motivt. Alltså det går från 2,8 vid helt indraget till 5,6 vid helt utfokuserad.

Det är alltså ett helt korrekt beteende för detta objektiv.

Jag antar att du använder en Nikonkamera, de brukar ange faktisk bländare. Andra märken fuskar och anger alltid bländarvärdet vid oändligheten.
 
Alltså är det ju inte en fast bländare i den bemärkelsen som på mitt Nikkor AF 50 mm 1:1,8 D där man kan fokusera på vad som helst utan att bländaren ändras?

Det är alltså ett helt korrekt beteende för detta objektiv.

Jag antar att du använder en Nikonkamera, de brukar ange faktisk bländare. Andra märken fuskar och anger alltid bländarvärdet vid oändligheten.
 
Alltså är det ju inte en fast bländare i den bemärkelsen som på mitt Nikkor AF 50 mm 1:1,8 D där man kan fokusera på vad som helst utan att bländaren ändras?

Det är fast bländare så till vida att bländaröppningens storlek i millimeter är konstant, men sedan har du något som kallas för utdragsförluster, det vill säga ju "längre" objektivet blir desto mer ljus förlorar du (ljus avtar som bekant med avståndet).

Sedan är det inte alltid självklart att brännvidden är konstant över hela fokusområdet, många objektiv får märkbart kortare brännvidd vid närgränsen.

Se gärna denna introduktion till makro: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm
 
Alltså är det ju inte en fast bländare i den bemärkelsen som på mitt Nikkor AF 50 mm 1:1,8 D där man kan fokusera på vad som helst utan att bländaren ändras?

Den effektiva bländaren ändras även på 50/1.8D, men eftersom fokusavståndet inte skiljer lika mycket så blir skillnaden inte heller lika stor och därför rapporterar man inte effektiv bländare på "vanliga" objektiv.

Om du fokuserar på en jämnt upplyst enfärgad yta och ändrar fokusavståndet med din 50/1.8 kommer du troligen märka att du får en längre slutartid på närgränsen än på "oändligt". Detta pga att den effektiva bländaren skiljer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.