Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP AF 90/2.8 till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har länge varit nöjd med pris/prestanda på mitt makro men börjar nu ifrågasätta användbarheten till annat än makrobilder.

Vid makro får jag bra skärpa och mjuk fin suddig bakgrund.

Men till porträtt börjar jag störa mig på lite risig boké! Bladverk i oskärpa blir lite vass och högdagrarna ringformade, väldigt likt effekten från spegeltelen! Inte så trevligt.

Vad är era erfarenheter?

Hmm, jag skaffade ett 50mm för porträtt, vilket jag i sin tur är mycket nöjd med.

Tamron 90mm har jag bara för Macro bilder...

/Nicklas

Har inte tänkt på att det skulle var så illa (spegeltele) men brukar hellre ta 50/1.4 till porträtt. Fantastisk bokeh och en mer praktiskt brännvidd att jobba med.

Jovisst 50/1,4 är otäckt skarp och har en makalös boké. Men till halvkropp eller ansiktsporträtt vill jag helst ha ett större arbetsavstånd. Plus att det är skönt att kunna variera brännvidd lite. :)

Kan inte påstå att jag känner igen det där. Mina erfarenheter är att det är en underbar bokeh vid porträtt också.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar