Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di vs Canon EF-S 17-85 4-5,6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di vs Canon EF-S 17-85 4-5,6 IS

Ska användas som ett allround objektiv till en 350D.

Ljustyrkan på Tamrons är lockande men kanske lite för lite vidvinkel?
 
Mindre vidvinkel och lite kortare tele men ljusstarkare....ibland är det svårt att välja. Beror lite på vad du vill fota och vad du har i övrigt. Själv funderar jag på att köpa ett Tamron till min 350. Är det någon som har erfarenhet av objektiven?
 
Tamron kan ju vara trevligare när man inte vill ha blixt eller när det är mörkare på vintern och t ex inomhus men annars tror jag nog att EF-S 17-85 också är trevligt tack vare det perfekta zoomomfånget.
 
Har kikat på recensionerna av dessa och det varierar i omdömet! Notera att det finns dubbelt så många som äger Tamron på detta forum än Canonlinsen!

Finns det inget perfekt objektiv?;)
 
Får man ett exemplar från Tamron som är som det ska vara så är det betydligt skarpare än Canons 17-85:a.

Det är även trevligare med det kortare skärpedjupet du får med ett ljusstarkare objektiv.

En annan aspekt är att Tamronen kostar ungefär hälften av Canon objektivet. Tamronen fungerar fint till fullformatskameror om andan faller på framöver.

Hade tveklöst gått på Tamronen. Köp över disk och prova på kameran för att kontrollera att AF fungerar som det ska. Resonemanget gäller även om du väljer Canon optik. Man kan tyvärr inte lita på nya objektiv.
 
Visst, ljusstyrka, skärpa OCH bra zoomomfång i en rimlig storlek/vikt OCH till ett rimligt pris är ju det bästa förstås. Men det objektivet finns nog inte...

Hade ev tänkt komplettera m ett fast normal (28-30 mm) ändå. Får man ett 17-85 till rätt pris beg så är det nog inte så dumt heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.