Annons

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD: Bra allround?

Produkter
(logga in för att koppla)

dhanjel

Avslutat medlemskap
Hej, har själv kollat tester på Tamron 28-75, gjorde slag i saken och köpte det, efter tre!!! kassa exemplar väntar jag nu på ett Original Pentax 17-70 i stället.

Var försiktig med piratobjektiv speciellt till Canon som jag förstått det.
 
Tamron 17-50

Hej!
Har ett Tamron 17-50 som jag kört tillsammans med Nikon D80/ D300.
Den presterar mycket bra. Byggkvaliten är sådär...fast klart bättre än kitobjektiven.

Första exet jag beställde fick jag returnera för det var totalt oskarpt.
Det andra exet är däremot jäkligt skarpt och bra.

Mvh

Magnus
 
Låter ju som tillverkningskvalitén på tamrons objektiv är sådär, man kanske skulle försöka hålla sig till Canon då.

Vad är rekommenderat då inom prisklassen?
 
Jag har ett sådant här objektiv till min 40D och jag är mycket nöjd
Köpte det till min 350D för att ersätta kit gluggen och det vart många snäpp upp i bildkvalitet.
 
Jag använder Tamron 17-50 till Sony A350 och Sony A700 och det fungerar perfekt. Objektivet är mycket skarpt och jag tycker byggkvaliteten är helt OK. Jag har svårt att tänka mig något annat objektiv som är mer prisvärt i det här omfånget.
 
Har ett Tamron 17-50 till min 400D, efter en tur till tyskland för ljustering av fokus så fungerar det mkt bra. Mycket bättre skärpa och kontrast jämfört med 400Ds kitobjektiv.
Tycker inte att du ska hoppa över Tamron pga ev. problem med skärpa, Canon objektiv som jag har köpt (50mm och 55-200) har också behövt justeras. Justering är gratis för både (nya) Tamron & Canon.

Ett alternativ är också att kika på Canons 18-55 II IS (kitobjektiv till 450D), verkar mycket prisvärt.
 
Tamron brukar inte ha problem med kompabiliteten till Canon. Kanske är just 17-50 som är lite dåligt.
Blir lite förvånad äver att tre 28-75 på raken var dåliga. Detta objektiv har ju ansetts som ett riktigt riktigt (optiskt sett) bra objektiv och har tillverkats länge. Kanske det var just den serien som krånglade.

Sigma har man ju hört ska ha mer problem med front/bak-fokusering (med canon).

Canons alternativ är ju avsevärt dyrare, men såklart med bättre kompabilitet och oftast bättre byggkvalitet och snabbare fokus.

Är det viktigt med f2.8?
Annars finns det några begagnade ef17-40/4L här på fs, för mellan 4000-5000kr.
 
Blir ju lite för ofta man behöver ta bilder i mörkare miljöer så 2.8 känns bra (iaf för mig som nybörjare), men jag är inte främmande för begagnat så där kanske man skulle kika runt med.
 
Begagnatmarknaden ska du inte frukta. Finns åtskilliga lappar att spara där.
Vissa objektiv har ju tex utgått pga att det kommit en nyare variant med IS, och då sjunker ju begagnatpriserna på den äldre modellen rejält.

Här på FS har man ju dessutom fördelen att kunna se vem som säljer det. En aktiv (sedan några år) betalande medlem känns ju relativt säker att handla av.
 
Ja precis, det är lite av kravet om jag ska köpa begagnat.
Antingen här via fotosidan eller någon i närheten av Växjö så man kan se objektivet innan.
 
Kolla sigmas 18-50 f2,8. Det är samma prisklass och har vansinnigt bra prestanda även om det även där förekommer söndagsexemplar.
 
Hej, mitt japantillverkade Tamron 17-50/2,8 är knivskarp (kanske inte lika skarp längst ut i kanterna vid stora bländaröppningar). Tycker färg och kontrast är också OK. Tilläggas är att den har fokuserat felfritt både på 400D och nuvarande canon 40d. Definitivt värt pengarna, jag hade också tittat på en Canon 17-40 L, finns begagnat för ungefär samma pengar.
/tony
 
Begagnat tamron? Finns det något som hållt så länge att det gått sälja som beg? Träffade så sent som idag på ett 3 månader gammalt tamron med trasig fokusmotor. Kvallité har väl aldrig varit deras grej..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.