Annons

Tamron SP 90 mm f/2,8 Di Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du rädd för rörelseoskärpa, ta med stativ.

Bara för formens skull:

Rörelseoskärpa = oskärpa pga att motivet rör sig. Där hjälper inte stativ.

Skakningsoskärpa = oskärpa pga att kameran rör sig. Stativ är den bästa lösningen, VR/IS också använbart.

Ordmärkaren. :)

Isabelle, autofokus (AF) är jättebra och nästan alla objektiv har detta. Det går dock att stänga av detta med en liten knapp på objektivet. Det gör man när man vill ha extra stor precision vid t ex makrofotografering på stativ.

Den här makrogluggen går förstås också att använda till "vanlig" fotografering. Den är t ex riktigt trevlig som porträttglugg (tycker jag). Då kommer du att kunna fota handhållet och dra nytta av autofokusen.

Om du är nybörjare och är intresserad av att fota insekter, blommor och liknande är detta objektiv en perfekt start tycker jag.

Lycka til!

Är det någon som har köpt detta objektiv från Tyskland? Hittade en sida här (beställt därifrån innan, ej systemkameraprodukter) som man kan spara några hundringar om man köper här.

http://www.foto-erhardt.de/tamron-90-mm-af-sp-28-di-macro-11-nikon-af-p-3418.html?ref=idealo

Men hittar ingen produktinformation. Om det har autofokus motor eller inte. Hittade länken via prisjakt.se och där fanns det två produktlänkar till detta objektiv. Den ena med butiker som sålde varianten med AF-motor och den andra med butiker som sålde utan. Iaf enligt produktinformationen på objektiven på prisjakts egen jämförelsesida.
Den som hade AF-motor hade endast svenska återförsäljare och den som inte skulle ha AF-motor hade båda svenska och tyska återförsäljare. En av de svenska butikerna var Japanfoto. Skrev till de och frågade om den var med eller utan AF-motor och de sa att det var den nya varianten som hade det och att man inte kunde lita på prisjakts sida helt.
Men vad tror ni de tyska har? =/

Är det någon som har köpt detta objektiv från Tyskland? Hittade en sida här (beställt därifrån innan, ej systemkameraprodukter) som man kan spara några hundringar om man köper här.

http://www.foto-erhardt.de/tamron-90-mm-af-sp-28-di-macro-11-nikon-af-p-3418.html?ref=idealo

Men hittar ingen produktinformation. Om det har autofokus motor eller inte. Hittade länken via prisjakt.se och där fanns det två produktlänkar till detta objektiv. Den ena med butiker som sålde varianten med AF-motor och den andra med butiker som sålde utan. Iaf enligt produktinformationen på objektiven på prisjakts egen jämförelsesida.
Den som hade AF-motor hade endast svenska återförsäljare och den som inte skulle ha AF-motor hade båda svenska och tyska återförsäljare. En av de svenska butikerna var Japanfoto. Skrev till de och frågade om den var med eller utan AF-motor och de sa att det var den nya varianten som hade det och att man inte kunde lita på prisjakts sida helt.
Men vad tror ni de tyska har? =/

Det står ju "Nikon AF" med stora bokstäver?

Det står ju "Nikon AF" med stora bokstäver?

Till skillnad från Canon har Nikon två autofokus-system, ett med kamerahusmonterad motor och ett med objektivmonterad motor. De billigare Nikon-husen saknar den kamerahusmonterade motorn och måste därför kombineras med objektiv med inbyggd motor för att autofokusen skall fungera.

Till Isabelle: redan när jag köpte mitt Tamron för ett år sedan fanns den nya versionen ute och det var en sådan jag fick. Jag tror inte det är någon risk att du får den gamla om du köper från någon av de större butikerna. Om du är osäker kan du väl maila Erhardt och fråga, jag har för mig att det stod tydligt på utsidan av kartongen till mitt objektiv att det hade inbyggd motor.

Det är som sagt ett mycket bra objekiv som få har något ont att säga om.
Jag har det, och den ända invändningen jag kan komma på att på en crop-kamera (jag har 550d) blir det lite för lång tele (90*1,6=144 mm) för porträttfotografering. Man måste gå lite för långt från personen.
Så vill du ha det mer för porträtt och bara ibland för macro, så kortare tele (ex Sigma 70 mm) är att rekommendera. Den är något tyngre men minst lika bra, eller bättre.

Men Tamronen är riktigt bra objektiv.

Bråttomfråga: Tamron SP 90 mm Di Macro även till 5D MkIII ??

Jag har detta makroobjektiv Tamron SP 90 mm f2,8 Di Macro och de två kamerahusen Canon 7D men också Canon 5D Mk III -
Kan jag använda detta makroobjektiv på min fullformatare 5D Mk III eller riskerar jag då att förstöra objektiv och /eller kamerahus om jag provar??

Vore tacksam för snabbt svar - ska strax åka iväg...!
/B

Jag har detta makroobjektiv Tamron SP 90 mm f2,8 Di Macro och de två kamerahusen Canon 7D men också Canon 5D Mk III -
Kan jag använda detta makroobjektiv på min fullformatare 5D Mk III eller riskerar jag då att förstöra objektiv och /eller kamerahus om jag provar??

Vore tacksam för snabbt svar - ska strax åka iväg...!
/B

Fungerar bra med fullformat så det är inga problem.

Jag hade tänkt köpa detta objektivet. Men den har ju inte VR. Är det nästan ett måste att använda stativ för få bra bilder? Om man håller kameran väldigt stilla går det ändå att få skarpa bilder utan rörelseoskärpa? Jag har stativ men vill inte konka runt på det jämt framför allt inte på en semesterresa.
Vet det finns macroobjektiv med VR men tänkte köpa detta eftersom det verkar bäst.

Nu är det ju inte bara rörelseoskärpa du behöver oroa dig för. Har du stora avbildningsskalor räcker det att du råkar rubba kameran någon millimeter eller kanske mindre längre bort eller närmare motivet för att skärpan ska hamna på fel ställe, så stativ och inställningssläde underlättar.

Ett alternativ till stativ kan vara att använda blixt, helst med någon stor ljusmodifierare som ger mjukare ljus.

Tack MIcke!

Fungerar bra med fullformat så det är inga problem.
Hej Micke & stort tack för ditt snabba svar, som jag hann få innan jag drog iväg, och slet med mej kamerahuset 5D 5k III i förbifarten! Det funkade jättebra tekniskt sett, nu är jag hemma igen för att analysera bilderna i datorn!!
mvh
/B

Viktigt råd

Objektivet är kanon. Men, sätt absolut inte på något filter på det i onödan. Frontlinsen sitter långt bak (in) även utan motljusskydd vilket gör att fronten hamnar många centimeter från filtret med stor risk för optiska artefakter och reflexer som följd.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto