Annons

Tamron SP 90 mm f/2,8 Di Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

ramonaf

Ny medlem
Hej hej!
Jag har funderat på att köpa ett Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro 90 f2.8 till min canon eos 450d men blev plötsligt lite fundersam...
Det står nämligen såhär i annonsen: Attachment/Filter Size 55mm.
men på mitt standardobjektiv står det 58mm? Spelar denna skillnad någon roll eller behöver jag köpa till något extra för att objektivet skall passa till min 450d?

Tacksam för svar!

Det är alltså storleken på filtren du sätter på objektivet detta handlar om, se bara till att objektivet har Canon-fäste så löser sig allt.

Okej,men isf borde det vara rätt för det står klart och tydligt att det är för canon :) Blev bara så osäker angående den där filter storleken...men då är det bara att tuta och köra då!!
Beställer en idag :)
förresten är det någon som har någon erfarenhet och synpunkter på detta objektiv?

förresten är det någon som har någon erfarenhet och synpunkter på detta objektiv?

Det är ett av de mest uppskattade makro-objektiven på marknaden. Se Produkter - Recensioner här på fotosidan.se

Det kanske finns bättre men knappast mer prisvärt. Du har gjort ett bra val.

Vet inte hur hemma du är på FS men du hittar recensionerna här

Som redan sagts, idel lovord. En mycket prisvärd optik.

Okej,men isf borde det vara rätt för det står klart och tydligt att det är för canon :) Blev bara så osäker angående den där filter storleken...men då är det bara att tuta och köra då!!
Beställer en idag :)

Det är som sagt ett mycket bra objekiv som få har något ont att säga om.

Stativ tvång?

Jag hade tänkt köpa detta objektivet. Men den har ju inte VR. Är det nästan ett måste att använda stativ för få bra bilder? Om man håller kameran väldigt stilla går det ändå att få skarpa bilder utan rörelseoskärpa? Jag har stativ men vill inte konka runt på det jämt framför allt inte på en semesterresa.
Vet det finns macroobjektiv med VR men tänkte köpa detta eftersom det verkar bäst.

Stativ

Måste och måste, det underlättar helt klart om motivet tillåter det. Att plåta vingade insekter med kameran på stativ är nog ordentligt tålamodsprövande men jag skulle inte vilja vara utan stativet i en mörk skogsdunge. Det är klart att det går att hålla kameran stilla nog (hur skulle man annars göra i vanliga fall?) men när man börjar blända ner ordentligt för att få tillräckligt skärpedjup sjunker slutartiderna snabbt och då är det lätt att man får problem med skakningar.

Tyvärr fäster många alldeles för stor vikt vid VR när de skall välja makroobjektiv och visst kan det ha en funktion men inte på de allra kortaste avstånden. Här kommer istället skakningar i längsled att spela större roll och de kan inte VR-mekanismen kompensera för (det kan bara stativet).

Jag har ett Tamron 90/2,8 och är supernöjd med bildkvaliteten. Den mekaniska kvaliteten kan man naturligtvis diskutera men än så länge har den räckt för mig. Själv använder jag oftast stativ och fokuserar manuellt med hjälp av live-view, det fungerar bäst för mig. Visserligen fanns inte 85/3,5 när jag köpte mitt Tamron men jag hade inte lagt de pengarna ändå, då hade jag hellre köpt ett begagnat 105/2,8. För de 2800kr jag gav för mitt Tamron fick jag inte ens förra versionen av Nikons 105/2,8 (AF men utan VR).

Jag hade tänkt köpa detta objektivet. Men den har ju inte VR. Är det nästan ett måste att använda stativ för få bra bilder? Om man håller kameran väldigt stilla går det ändå att få skarpa bilder utan rörelseoskärpa? Jag har stativ men vill inte konka runt på det jämt framför allt inte på en semesterresa.
Vet det finns macroobjektiv med VR men tänkte köpa detta eftersom det verkar bäst.

Du behöver absolut inte stativ (även om det underlättar). Kolla min makrobild på en maskros på min profil, iofs tagen med Canon 60mm macro, men den bilden är handhållen.

Apropå stativ så är detta mitt senaste äventyr med mitt Tokina 100mm 2.8 Macro: http://www.facebook.com/album.php?aid=171607&id=678196823&l=5216b20055
Inga stativ inblandade där, och det var lite småblåsigt och molnigt när jag tog korten. De flesta är ju dock tagna på just 2.8 för att få ner slutartiden, annars skulle det blivit svårt. Facebooks bildhantering är ju inte den bästa, men det får funka som exempel.
Ytterligare ett exempel: http://www.facebook.com/photo.php?pid=2557636&l=7faf036617&id=678196823

Vem fotar macro med AF? Grymt opraktiskt och frustrerande, det kommer du märka väldigt fort.
Förövrigt har gluggen svårt att fokusera bra med AF, även i rätt ljusa förhållanden så stäng av AF och närma dig manuellt.

Du kommer inte ångra dig om du slår till på gluggen!
Denna tog jag för några dagar sedan med Tamron 90mm Di, handhållet och utan AF.

Vem fotar macro med AF? Grymt opraktiskt och frustrerande, det kommer du märka väldigt fort.
Förövrigt har gluggen svårt att fokusera bra med AF, även i rätt ljusa förhållanden så stäng av AF och närma dig manuellt.

Den där bilden är ju bara för klockren. ;)

Jag är väldigt ny på det här med systemkamera och objektiv så kan inte så mycket hur det tekniska funkar än. Men man kunde ju stänga av AF på detta objektivet ju? Vad jag förstått ska AF va en positiv egenskap. Annars hade jag kunnat köpa det från tyskland för en tusenlapp dyrare.
Min största oro är isf rörelseoskärpan.

Apropå stativ så är detta mitt senaste äventyr med mitt Tokina 100mm 2.8 Macro: http://www.facebook.com/album.php?aid=171607&id=678196823&l=5216b20055
Inga stativ inblandade där, och det var lite småblåsigt och molnigt när jag tog korten. De flesta är ju dock tagna på just 2.8 för att få ner slutartiden, annars skulle det blivit svårt. Facebooks bildhantering är ju inte den bästa, men det får funka som exempel.
Ytterligare ett exempel: http://www.facebook.com/photo.php?pid=2557636&l=7faf036617&id=678196823

Ok. Tack, jag är övertygad! =)

Jag är väldigt ny på det här med systemkamera och objektiv så kan inte så mycket hur det tekniska funkar än. Men man kunde ju stänga av AF på detta objektivet ju? Vad jag förstått ska AF va en positiv egenskap. Annars hade jag kunnat köpa det från tyskland för en tusenlapp dyrare.
Min största oro är isf rörelseoskärpan.

Visst är autofokus något som är toppen, inget tvivel om det. Men när det kommer till just makro så är manuellt att föredra av många anledningar. Det är ganska svårt att hitta fokus på något som är riktigt litet vilket gör att fokusen gärna jagar fram & tillbaka..

Är du rädd för rörelseoskärpa, ta med stativ. Orkar du inte det så bege dig ut när du har gott om ljus så du kan fläska på rejält med slutartiderna. Oskärpa kommer du stöta på oavsett objektiv förr eller senare, IS/VR eller inte. Bara ut och träna! :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto