Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 90/2,8 AF Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Jag ämnar köpa ett Tamron 90 macro. Frågan är om den äldre 2,8:an är likvärdig optiskt som den nya "Di"-varianten, som påstås vara optimerad för digitalkameror. Det går annars att hitta beg av gamla modellen under 3k.

Jag har den ännu äldre varianten, 90/2,5 AF. Superskarp, men bara 1:2 (mot efterföljarnas 1:1). Dessutom har min 2,5:a tendens att "skruva" sej ur focus när optiken tippas... inte kul!

NÅGON???

/Kenneth

Jag har den nya modellen och den passar fortfarande på analoga kameror.

Den digitala anpassningen består huvudsakligen av en förbättrad antireflexbehandling för att inte det ljus som speglas i sensorn skall ge upphov till reflexer inuti objektivet.

Strax under 3k tycker jag är dyrt för en begagnad glugg, utan garanti, som dessutom kanske kan ge sämre bilder.

Du kan få en ny för 3,8K, prata med Din fotohandlare, det brukar finnas prutmån om man är en bra kund.

/Jörgen

"Strax under 3k tycker jag är dyrt för en begagnad glugg, utan garanti, som dessutom kanske kan ge sämre bilder."

Ja. Det tycker jag också. Men det verkar vara vad folk försöker få ut för dom... Samt att Tamrons nittior alltid har fått väldigt bra omdömmen i tester.

Hade ingen aning om det där med antireflexbehandlingen på "Di"-gluggarna. Kan absolut vara värt nån tusing extra för att få en ny... Di... Med garanti!

Tack för ditt svar!

/Kenneth

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar