Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 2,8/90 Macro vs. Canon EF-S 60/2,8 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

tobwe

Medlem
Det finns tusen trådar om macro-objektiv, men jag har en ganska specifik fråga som jag tycker förtjänar en egen tråd.

Jag gillar att fota närbilder, främst produktfoto-liknande bilder. Min klocksamling är till exempel populära fotoobjekt. Under våren har jag lånat ett Canon EF-S 60/2,8 av min far som har funkat bra ihop med min 350D. Nu känner jag dock att det är dags att köpa ett eget objektiv. Efter lite research här på Fotosidan och på utländska forum har jag smalnat av intressenterna till just EF-S 60 och Tamron SP AF 2,8/90 som verkar vara riktigt vasst! Jag är egentligen lite av Canon-nörd, och tycker att det finns vissa fördelar med att köpa ett Canon-objektiv, men egentligen vill jag nog ha något som är > 60 mm.

Typiska bilder jag tar är till exempel den här:

070505.jpg

Vad ska jag välja, går jag miste om något viktigt om jag inte köper ett originalobjektiv? Tamron har fått kritik får högljudd autofokus, det är nog ingen faktor för min del då jag knappast kommer att använda objektivet för något annat ändamål än just närbildsfotografering, min allroundglugg är en 17-85 IS. Skärpa däremot är högprioriterat, och gärna ljusstyrka!

Vilket objektiv är det bästa valet? Har jag förbisett någon konkurrent? Pristaket ligger någonstans kring 4 kkr.

Skall du inte fota insekter så spelar väl inte brännvidden någon roll, 60mm räcker utmärkt för allt utom insekter, och då är väl 90mm i underkant också, 150-200 är väl mer lämpligt för det ändamålet.

Skärpemässigt är dom nog likvärdiga.

/kent

Jag skulle ta Tamron, man måste vara så himla nära med ef-s60, bättre med en 90mm kommer man närma utan att fysiskt vara så nära :)

ambre skrev:
Jag skulle ta Tamron, man måste vara så himla nära med ef-s60, bättre med en 90mm kommer man närma utan att fysiskt vara så nära :)

Tamron 90mm växer väl rätt mycket på längden när man fokuserar på riktigt korta avstånd så fronten på objektivet hamnar nog rätt nära ändå.
Men det kanske är mer lättarbetat i alla fall att man själv och kamerahuset är något längre ifrån föremålet

Enicar skrev:
Tamron 90mm växer väl rätt mycket på längden när man fokuserar på riktigt korta avstånd så fronten på objektivet hamnar nog rätt nära ändå.
Men det kanske är mer lättarbetat i alla fall att man själv och kamerahuset är något längre ifrån föremålet
Fast de skillnaderna är ju som jag ser det nästan obefintliga. Det kanske skiljer 2-3 cm i arbetsavstånd. Jag tycker 60 mm med dess internfocusering kan vara värt att beakta. Tamronen blr som sagt en riktig snabel. Min kompis har Canons 60 mm och det är en verkligt skarp glugg.

Det går att komma ganska nära med ef-s 60 också. Bilden har jag endast beskurit i bredd för att kunna lägga in bilden som 400x400 pixlar

Bilagor

• insekt.jpg
    insekt.jpg
    63.4 KB · Visningar: 536
För att visa skärpan på ef-s 60 lägger jag in en bild i 100% crop. tobwe har förvisso också visat skärpan med sin klockbild.

Bilagor

• insekt 100% crop.jpg
    insekt 100% crop.jpg
    68 KB · Visningar: 612
Till klockor tror jag nog att EFS 60mm passar bra

Bilagor

• bild3.jpg
    bild3.jpg
    93 KB · Visningar: 519
paul innergård skrev:
Jag tycker 60 mm med dess internfocusering kan vara värt att beakta. Tamronen blr som sagt en riktig snabel.

Håller med dig Paul, innerfokusering är värt mycket, Tamrons 90 må vara prisvärd och skarp, men som sagt snabeleffekten är inte rolig.

/kent

Snabeleffekt

Paul eller Kent eller nån,
Hur är det med Sigma 150mm? Har den innerfokusering?

Jag har en EF-S 60mm idag men skulle bra gärna vilja ha nåt längre också.

Mvh
Pa

Jo, Sigma 150 har internfokusering, och är av mycket god kvalitét. När tidningen Foto testade det fick det både omdömet "Mycket prisvärt" samt "Toppklass", och det är det inte många objektiv som får i deras tester.

/Hälsningar

Björn Arvidsson

Re: Snabeleffekt

Enicar skrev:
Paul eller Kent eller nån,
Hur är det med Sigma 150mm? Har den innerfokusering?

Jag har en EF-S 60mm idag men skulle bra gärna vilja ha nåt längre också.

Mvh
Pa
Jag har också haft en Sigma 150 mm och optiskt/mekaniskt så är den i absolut toppklass. Som extra lök på laxen så är det inte många gluggar som slår dess bakgrundsoskärpa. Tecknar ut bakgrunden mycket vackert vid porträtt. Rekomenderas varmt. sen finns ju också Canons egen 100 mm som också den är internfocuserad och allmänt erkänd som toppglugg.

tobwe skrev:
Vilket objektiv är det bästa valet? Har jag förbisett någon konkurrent? Pristaket ligger någonstans kring 4 kkr.

Ja, ett har du nog förbisett. Ta en ordentlig titt på nya Sigma 70 mm Macro. Popphoto skrev så här i sitt test:

IN THE LAB: Our optical-bench SQF tests confirmed what our source at Sigma in Japan confided: This is probably the sharpest lens in the current Sigma lineup. SQF numbers showed sharpness and contrast in the Excellent range, with noticeably better performance, especially at higher magnification, than, for example, Canon's recently tested (and superb) 60mm EF-S 1:1 lens. In fact, the Sigma is one of only a handful of lenses today that pulls down SQF numbers within the 90th percentile all the way out to our maximum magnification (20x24 inches).
...
CONCLUSION: With a lens like this, Sigma makes it difficult for us to sound objective. In practical terms, it's faultless.

Läs hela testet på http://www.popphoto.com/cameralenses/3407/test-sigma-70mm-f28-ex-dg-macro-af.html

I tidningen Foto nr 4/2007 testades det och fick omdömena "Toppklass" och "Mycket prisvärt". De skrev bl a "Detta är ett kalasobjektiv för makrofotografering" samt "Skärpemässigt är det i topklass och även byggkvaliteten känns övertygande"

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men det låter ju onekligen som ett riktigt kap bland kortare brännvidder för macro.

/Hälsningar

Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar