Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 15-30mm vs Samyang 14mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Någon som har egen erfarenhet av en eller båda av dessa objektiv.
Inga kommentarer från de som letar runt på nätet tack, det har jag gjort själv och grundligt.

Jag är i behov av ett vidvinkelobjektiv på kring 15mm. Ska iväg och fota valar på väldigt nära håll i arktis, på ibland bara en meter håll, från RIB båt. Det är blött (salt), och ljusförhållandena kan ofta vara svåra (disigt och mörkt).

Mitt kamerahus = D800E

Hur användbart är det att ha AF på objektivet?

Jag är natur och vilt fotograf så objektivet kommer även efter denna resa används för dessa ändamål. Jag fotar aldrig människor eller mänskliga konstruktioner.

Pengar är visserligen en stor faktor eftersom jag jobbar för minimilön på välgörenhetsorganisation. Men jag sparar hellre ihop länge till det objektiv som passar bäst och som jag kan helst behålla resten av livet.

Jag hade samyang-objektivet på min a7:a ett tag, och jag gillade det! Det är rejält byggt och fokuseringen är bra. Dock insåg jag att användningsområdet för 14 mm är ganska begränsat för mig. Jag fotade lite landskap och då krävdes inte autofokus. När man vill ha oändlig fokus hjälper inte AF. Jag hade istället en app i telefonen som hette DOF calculator, som hjälpte till att tala om var jag skulle fokusera. Ska du fota djur så är ju AF egentligen att föredra, men jag vet inte hur valar rör sig? har du focus-peaking på din kamera kanske det räcker..

Jag äger Samyang 14 som jag använder på Nikon D600. Har inte prövat det jättemycket men mina personliga första andra tredje intryck är att...det är ganska kraftig distortion (kommer ej på vad det heter på svenska) som förvisso går att ändra i efterhand till relativt stor grad. Det andra är som nämnts att användningsområdet inte känns lika stort som t.ex. Tamron 15-30, vilket lätt gör att objektivet blir liggandes. Föredrar då nästan personligen att använda mitt Sigma 10-20 DX just p.g.a. användningsområdet. Är novis på manuellt fokus men på en kamera utan fokus peaking känns det ganska meckigt att sätta skärpan förutom på de högre bländartalen för mig.

Jag har ägt Samyang och äger numera tamron. Kam du spara ihop så är klart tamron bättre för dina behov. Den är inte helt vädertätad, men klart bättre än Samyang. Ska du sitta i gummibåt och fota så kan ev bilstabiliseringen hjälpa dig lite. Ifall du inte kommer 1m ifrån balen så kan ju zoomen komma till användning. Samyang lider starkt av vinjettering och mustaschdistorsion, båda går korrigera, men såklart vill man alltid ha så bra grundförutsättningar som möjligt. Tamron är bättre på allt utom två punkter, vikt och pris.

Skulle tro att du får kolla noggrant på skärmen för att se skillnad mellan objektiven på bländare 8. Men på 2.8 är nog Tamron-zoomen bäst.

Distorsionen försvinner inte vid nedbländning så syns horisonten syns även distorsionen. Dessutom så skiljet det en aning i Bidvinkel mellan Samyang 14 och tamron 15mm. Mer än man tror.
En annan sak är hur de renderar färger. Samyang är kallare än tamron. Kontrasten (även mikrokontrasten) är även högre hos tamron.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar