Annons

Tamron SP 1:2.5 90 mm - vad e de jag har hemma...

Produkter
(logga in för att koppla)

magbe238

Medlem
Hej alla glada. Jag har precis inhandlat en D50 och som nybörjare gett mig in i träsket. Eftersom prylar verkar vara det viktigaste ;-) om man tycker om foto så har jag rotat fram farsan gamla objektiv till hans Nikon FG.

Som det står i rubriken är det ett Tamron SP 1:2.5 90 mm (tele/macro?) Verkar också vara nån form av adapter emellan, vet ej vad det är?

Går det att använda till min D50 eller blir det dödvikt i väskan? Objektivet verkar inte fungera med autofokus och blixt men vissa kort har blivit
hyggliga...

Nån som kan upplysa mig?

/Magnus

Om det är till en FG, så är det ju ett manuellt fokuserat objektiv. tamron körde förr med något som kallas för adaptall, helt enkelt gjorde Tamron samma objektiv till alla märken, men monterade på en märkesspecifik adapter. Detta medförde att man kunde ha kvar optiken, om man bytade märke på kameran.

Det lär vara ett 90mm Macro med f/2.5 i ljusstyrka.

tackar... snabbt som attan

Jag trodde att f/2.5 innebar den ljustyrkan rätt över men det finns en bländarring som går upp till 32 och så finns det en "avläsningsruta" på adapterringen?

Vilken är det som man ska gå på ?

/M

Re: tackar... snabbt som attan

magbe238 skrev:
Jag trodde att f/2.5 innebar den ljustyrkan rätt över men det finns en bländarring som går upp till 32 och så finns det en "avläsningsruta" på adapterringen?

Vilken är det som man ska gå på ?

/M

Objektiv märks upp efter största bländaren (i detta fall f/2.5). För att ändra till en mindre bländare (högre bländartal) så har du en manuell inställning upp till f/32. Avläsningsrutan går du förmodligen efter när du ändrar.

Det du skriver om "rätt över" förstår jag inte riktigt. Det är ju ett objektiv med fast brännvidd.

Frågan är om ljusmätningen i din D50 kommer att fungera med manuell bländare?

Som Jesper skriver är det ett 90 mm makroobjektiv med manuell fokusering och med största bländare f/2,5 och minsta 32. Största avbildningsskala är 1:2.
På länken nedan finns en lista med alla Adaptall2-adaptrar. Det finns tydligen två för Nikon. Vet inte vilken som passar din kamera bäst, eller vilken du har idag. Kanske vet någon Nikonägare det.
Obs att makroobjektivet i länken är en senare modell.
http://www.tamron.com/lenses/prod/conventional.asp

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar