Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron Objektiv till en D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Baz95

Avslutat medlemskap
Hej, har precis köpt en D40 18-55Kit, och vill ha ett teleobjektiv rätt omgående. Har tittat på 2st Tamron som man INTE kan använda med autofocus till en D40 så mycket har jag snappat upp men vill ändå ha något av dessa, har en VÄLDIGT begränsad budget och vet ju ej heller om fotografering är något för mig. hehe

1. TAMRON OBJEKTIV AF DI II 55-200/4-5,6 TILL NIKON

2. TAMRON OBJEKTIV AF DI 70-300/4-5,6 TILL NIKON

Det är tänkt att användas till grabbens fotbollsmatcher och kanske lite djur i natur bilder.

Jag vet att de inte är ljuskänsliga och att det finns 1000 bättre men i mitt fall avgör priset allt hehe
Tackar på förhand /Baz
 
Humm kollade lite priser och det ligger på ca 3000:- och tamron ligger på 1000-1500:-...

Är det ett mycket bättre objektiv förutom att det har af till D40?

55-200 eller 70-300 vad skulle rekommenderas till ovanstående fotosessioner?
 
Att fota sin grabb på fotbollsplanen har ju ett värde i sig. Det kan man ju göra utan att utveckla ett fortsatt fotointresse.

Så jag förstår att du inte vill låta det kosta mer än nödvändigt.

Dock finns en gräns när det inte fungerar så bra.

Tycker du skall försöka skaffa ett Sigma 70-300/4-5,6APO macro super (viktigt med APO) i stället för `dito´ Tamron.

Kostar kanske 800:- mer men det presterar anständigt i förhållande till sitt pris.
 
Om du kan vänta lite så kommer Sigma med ett nytt 55-200 HSM som du kan få autofokus med. På cyberphoto kostar det 1755:- och beräknas komma v. 43. Om du inte kan vänta så finns ju nikons 55-200 utan VR och då går det på 2300:-
Mvh
V
 
Baz95 skrev:
Humm kollade lite priser och det ligger på ca 3000:- och tamron ligger på 1000-1500:-...

Är det ett mycket bättre objektiv förutom att det har af till D40?

55-200 eller 70-300 vad skulle rekommenderas till ovanstående fotosessioner?
Versionen utan VR kostar strax under 2000.
 
hehe nu e jag vilsen igen, ok jag har lagt ner tamron objektiven så långt är jag med men skall jag nu köpa

1. Sigma 70-300/4-5,6APO macro super

eller

2. Nikon AF-S DX 55-200/4,0-5,6G ED Utan VR

Vad tycker/rekommenderar ni nu då heheh

För resp nackdelar med dessa?

Tackar på förhand
 
Eftersom sigmat inte har Autofokus så är svaret givet för mig (speciellt om man fotar sport), satsa på nikons.
Mvh
V
 
Tja!
Jag äger för tillfället Nikon D40x, Nikon AF-S 18-55/3,5-5,6G ED II, Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR.

Jag tycker att du borde skaffa ett objektiv med AF om du ska fotografera fotboll annars kan det bli väldigt jobbigt med att försöka fokusera hela tiden.

/ Jansson
 
Hej och tack för alla inlägg, jag köpte till slut ett nikkon 55-200 utan vr. Funkar perfekt

tusen tack för all hjälp...

Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.