Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron Objektiv Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

Har länge funderat på att skaffa en bra macro glugg och sneglar på denna
Tamron Objektiv Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1

Någon som har åsikter om denna?
Funkar den bra att ta porträttbilder med? Kör med en EOS 5D.

Någon annan macroglugg som du skulle rekommendera före denna?

Tackar

/Stefan Krantz

Hej Stefan.

Personligen tycker jag att Tamron passar utmärkt till porträtt,
D är ruskigt skarpt, ett av mina favvogluggar i min kameraväska..

Har dock inte erfarenhet av några andra macroobjektiv.

Mvh Magnus

Hej!
Tamron objektivet är mycket bra, både till porträtt och naturbilder.
Just nu är mitt favoritmacro ett Sigma 150mm. Den lite längre brännvidden gör att jag kommer längre ifrån lättskrämda insekter.
Lite olika exempelbilder tagna med Tamron 90mm och Sigma 150mm har jag här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=200

Christer

Jag är tror inte att Tamron 90 marco är full frame. Kolla innan köp. Annars är det ett kanon objektiv.
Jo den funkar till både FF och aps-c. En bra glugg som är riktigt skarp. Jag fördrar dock Canons egna 100 2,8. Den har USM och exoanderar inte vid focusering, längden är konstant. Tror också att Canons 100 mm är lika bra eller bättre. Sigmas 150 mm har samma egenskaper som Canons 100 2,8 och är en otroligt skarp glugg.

Tamronet är ruggigt skarpt och mycket prisvärt!

Om du vill ha autofokus som fungerar också så köp Canons för dubbla priset.

Tamron 90 mm

ska väl börja med att tillägga att jag är nybörjare när det kommer till systemkamera o allt vad det handlar om men jag kämpar på o tycker det är väldigt intressant o roligt :)

Till min fråga....

Jag funderar på att köpa ett macro objektiv. sneglat och läst väldigt mkt här på forumet ang Tamrons 90 mm macro som folk överlag verkar tycka bra om o tar bra bilder.

Det jag undrar över är hur ett sådant objektiv sköter sig när man tar "vanliga" bilder så som "på stan bilder", kvällsbilder/nattbilder m.m?? Alltså inte i macro situationer ??

Går det att anv ett sånt objektiv till "vardags" också och inte bara till macro som huvudsyftet är?

Tacksam för lite synpunkter och tips

Japp

ska väl börja med att tillägga att jag är nybörjare när det kommer till systemkamera o allt vad det handlar om men jag kämpar på o tycker det är väldigt intressant o roligt :)

Till min fråga....

Jag funderar på att köpa ett macro objektiv. sneglat och läst väldigt mkt här på forumet ang Tamrons 90 mm macro som folk överlag verkar tycka bra om o tar bra bilder.

Det jag undrar över är hur ett sådant objektiv sköter sig när man tar "vanliga" bilder så som "på stan bilder", kvällsbilder/nattbilder m.m?? Alltså inte i macro situationer ??

Går det att anv ett sånt objektiv till "vardags" också och inte bara till macro som huvudsyftet är?

Tacksam för lite synpunkter och tips

Tamrons 90 är ett fantastiskt bra objektiv till allt från porträtt, landskap och macro. Det har inte usm så det låter lite när det fokuserar. Funkar super till allt. Sigmat är också bra men tungt och stort samt har långsam AF! Japp, du hörde rätt. Mitt Tamron låter och expanderar men AF är faktiskt snabbare än på Sigmat om man mäter över hela fokusområdet.

Hej,

Har länge funderat på att skaffa en bra macro glugg och sneglar på denna
Tamron Objektiv Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1

Någon som har åsikter om denna?
Funkar den bra att ta porträttbilder med? Kör med en EOS 5D.

Någon annan macroglugg som du skulle rekommendera före denna?

Tackar

/Stefan Krantz

Jag själv fotar med Nikon och använder oftast olika Micro-Nikkor. Äger inte Tamron 90 men jag undersökte det mycket väl innan jag bestämde mig för Micro-Nikkor 105VR, annars skulle det vara just Tamron 90. Om du inte vill lägga onödigt mycket pengar på Canons original köp Tamron, du kommer inte att ångra dig.
Stanislav

Jag själv fotar med Nikon och använder oftast olika Micro-Nikkor. Äger inte Tamron 90 men jag undersökte det mycket väl innan jag bestämde mig för Micro-Nikkor 105VR, annars skulle det vara just Tamron 90. Om du inte vill lägga onödigt mycket pengar på Canons original köp Tamron, du kommer inte att ångra dig.
Stanislav

Hejsan

TACK TILL ER BÅDA för att ni tog er tid och hjälpa mig.
Har väl redan bestämt mig för detta objektiv men ville bara göra en sista check

Tack för hjälpen

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar