Annons

Tamron meddelar att dom utvecklar SP 15-30mm F/2.8 DI VC USD

Produkter
(logga in för att koppla)
Väntar med spänning och se vad priset här hemma landar på. Lyckades pruta ner priset till 7200kr på mitt exemplar ( köptes förra veckan i Tokyo). Ligger som listpris runt 125 000 yen på de flesta butiker. Map camera tar 116 000 yen för sitt.
 
Väntar med spänning och se vad priset här hemma landar på. Lyckades pruta ner priset till 7200kr på mitt exemplar ( köptes förra veckan i Tokyo). Ligger som listpris runt 125 000 yen på de flesta butiker. Map camera tar 116 000 yen för sitt.

Hur presterar det då, har du tagit några bilder med det än?
 
Glöm dock inte att USA priser är exkl sales tax och i Sverige har vi 25%...
USD á vistakurs ligger just nu på 8.22.


Så om vi tar USD 1200 * aktuell USD kurs på 8.31 (just nu) och sen på med 25% moms (till USA priset tillkommer ju sales tax som varierar en hel del).
Då får vi 12 456:-
 
12.800 kr i Sverige
7.200 kr i Japan

5.600 kr skillnad. det är NÄSTAN dubbla priset i Sverige.

Tydligt att prissättning inte handlar om vad något kostar att ta fram o tillverka utan vilket värde det har på marknaden. Jag tvivlar inte på att objektivet är värt sina 12.800 kr men jag blir ändå lätt illamående av den stora prisskillnaden på samma pryl.

Skall jag köpa den gluggen kommer jag inte betala en spänn över 10.000:-
 
En usd är visserligen strax under 8,20, men close enough.



Det japanska listpriset (125000) motsvarar 8700 sek.
När jag skrev det låg dollarn exakt i det jag skrev. Idag har SEK stärkts med 14 öre mot USD.

Men fluktuerande valutor kostar att försäkra sig emot, så det blir större säkerhetsmarginaler att räkna med för den som kalkylerar.
 
12.800 kr i Sverige
7.200 kr i Japan

5.600 kr skillnad. det är NÄSTAN dubbla priset i Sverige.

Tydligt att prissättning inte handlar om vad något kostar att ta fram o tillverka utan vilket värde det har på marknaden. Jag tvivlar inte på att objektivet är värt sina 12.800 kr men jag blir ändå lätt illamående av den stora prisskillnaden på samma pryl.

Skall jag köpa den gluggen kommer jag inte betala en spänn över 10.000:-

Prissättning är nästan uteslutande baserat på det värde vi kunder sätter på en produkt. Inte materialkostnaden att tillverka en marginalenhet.

Jag är dock mkt tveksam till att Tamron kan räkna hem ett värde på 15-30/2,8 som ligger på ca 85% av Nikon 14-24 när de i USA räknar på 60%.
 
Senast ändrad:
Tja du åker på transport, transportförsäkring, 25% moms på HELA utgiften samt ev tull. Och vette 17 hur det blir med garanti.
 
Prissättning är nästan uteslutande baserat på det värde vi kunder sätter på en produkt. Inte materialkostnaden att tillverka en marginalenhet.



Jag är dock mkt tveksam till att Tamron kan räkna hem ett värde på 15-30/2,8 som ligger på ca 85% av Nikon 14-24 när de i USA räknar på 60%.


Är den optiskt bättre än nikons och dessutom har bildstabilisering så varför inte kunna räkna hem att man kan få de priserna?
 
Är den optiskt bättre än nikons och dessutom har bildstabilisering så varför inte kunna räkna hem att man kan få de priserna?

Objektivt ser den bättre ut i test, MEN märkesprodukter, typ Nikon, Canon, har alltid ett övertag mot Tamron m fl.

Bla pga 1) Nikons 14-24 är redan erkänt bra 2) har man ett Nikonhus är det lägre tröskel att köpa Nikonglugg.

Tamron måste vara mycket bättre för att värderas lika med Nikon och Canons egna gluggar. Bara vara bättre räcker inte för att de ska värderas lika.
 
150-600mm

Tamrons 150-600mm kostar UNDER 11.000 hos Kameradoktorn.
Att då placera 15-30 på nästan 13.000 känns inte som det är enligt samma skala. Alternativt räknar Tamron med att höja alla sina priser.

Vad jag har hört ryktas är prishöjningar på 6-8% pga valutaförsvagning. De räcker inte för att få in 15-30 i rätt relativa pris inom Tamronfamiljen...tycker jag.


Men 15-30 kan mycket väl släppas dyrt för att sen 6-12 månader senare få en prisjustering nedåt, kallas skimmingprissättning och är inte ovanligt när efterfrågan är stor på en ny produkt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.