Annons

Tamron meddelar att dom utvecklar SP 15-30mm F/2.8 DI VC USD

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser mycket, mycket intressant ut tycker jag.
Googlar man så hittar man också en del klipp från journalister som fått testa, klämma och känna på den på Photokina och Fotomässan.

På pappret så är det ju alla rätt tycker jag vad gäller zoomomfång, ljusstyrka och bildstabilisering.
Intressant att Tamron lyckats med något som inte Canon gjort.

Tidigare gjorde ju Canon, Nikon osv optik cch sen kom piraterna med kopior. Nu känns det ju mer som om "piraterna" leder utvecklingen på vissa objekt.

Samma sak gäller ju Tamrons 24-70/2,8 som också har bildstabilisering vilket Canon inte har.

Kan man gissa på ett pris kring 10.000 ? för Tamrons 15-30 ?

På Cyberphoto står det leverens julen 2014 men på fotomässan sa generalagenten första halvåret 2015.

Tills dess får vi gotta oss i gissningar, spekulationer och förhoppningar! :)
 
Ser mycket, mycket intressant ut tycker jag.
Googlar man så hittar man också en del klipp från journalister som fått testa, klämma och känna på den på Photokina och Fotomässan.

På pappret så är det ju alla rätt tycker jag vad gäller zoomomfång, ljusstyrka och bildstabilisering.
Intressant att Tamron lyckats med något som inte Canon gjort.

Tidigare gjorde ju Canon, Nikon osv optik cch sen kom piraterna med kopior. Nu känns det ju mer som om "piraterna" leder utvecklingen på vissa objekt.

Samma sak gäller ju Tamrons 24-70/2,8 som också har bildstabilisering vilket Canon inte har.

Kan man gissa på ett pris kring 10.000 ? för Tamrons 15-30 ?

På Cyberphoto står det leverens julen 2014 men på fotomässan sa generalagenten första halvåret 2015.

Tills dess får vi gotta oss i gissningar, spekulationer och förhoppningar! :)

samt vädertätat!
 
Nån som kan tyda det eller dra några slutsatser?

MTF för Nikon 14-24 här:
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zoom/widezoom/af-s_zoom14-24mmf_28g/
Vid hastigt påseende verkar diagrammen jämförbara med varandra. Som alltid är det bra att ha i huvudet att en MTF-kurva inte säger allt om ett objektivs optiska egenskaper.

Men på det hela taget tycker jag det ser ut som om Tamron har potential för att vara något bättre än Nikon, om man jämför respektive vidvinkel- och teleända vid full öppning.
För just det som MTF-kurvan mäter i alla fall.
Men det är inget att spotta åt, så bra som Nikons 14-24 brukar hållas för att vara.

Så, det borde vara nog med förbehåll! :)
 
Någon som vet ungefär i vilken prisklass det hamnar?

Jag vet definitivt ingenting.
Men om man tillåter sig att spekulera:
På Fotomässan pratade jag med en Tamron-anställd som på något sätt varit inblandad i utvecklingen av det, och han frågade mig vad jag trodde att det skulle kosta. Jag förde då ett resonemang om vad Nikons alternativ kostade (eftersom jag själv använder Nikon) och hur Tamron prissatt sina 24-70 och 70-200, och gissade att de siktade på storleksordningen 12 kkr för 15-30. Han bekräftade naturligtvis ingenting (och för svenska marknaden är det väl ändå Focus Nordic som som har sista ordet), men indikerade att de tänkt i liknande banor.

Det vore förstås sweet om det kostade 9 kkr i stället, men det skulle förvåna mig. Blir dock gärna positivt överraskad!
Mer än 13 kkr tror jag de har svårt att få ut.
 
Nikons 14-24 kostar dryga 16 TKr, och jag gissar att den här hamnar under 12 TKr eller lägre för att vara ett alternativ till begagnade 14-24 :)
 
Jag tänker så här ang pris:


Canon 70-200/2,8 19.500 kr
Tamron 70-200/2,8 12.000 kr
= 61 % av ORIGINALOPTIK

Canon 24-70/2,8 18.500 kr (utan IS)
Tamron 24-70/2,8 8.800 kr
= 47 % av ORIGINALOPTIK

Canon 16-35/2,8 14.000 kr (utan IS)

Tamrons Nya 15-30/2,8
47 % av priset ger 6.600 kr
61 % av priset ger 8.500 kr

Enligt mitt sätt att räkna skulle priset alltså hamna mellan 6.600 kr och 8.500 kr förmodligen närmare 8.500 kr än 6.600 kr
Jag tror faktiskt inte att de går över 10.000 kr original är ändå original (än så länge) och det måste nog vara tydlig prisskillnad för att välja "piratoptik" som man sa förr i tiden. Men saker förändras och i en del fall är ju faktiskt "piratoptiken" bättre än original.

Bara gissningar och spekulationer i brist på fakta. :)
 
Nikons 14-24 kostar dryga 16 TKr, och jag gissar att den här hamnar under 12 TKr eller lägre för att vara ett alternativ till begagnade 14-24 :)

Se där, då mindes jag fel, jag hade för mig att den kostade dryga 14 kkr.
Och så tänkte jag att de med kombinationen f/2,8 och stabilisering kom med något unikt. Men så var det ju faktiskt för deras 24-70 också. Där Nikons iofs "bara" kostar 15 kkr.

För både 24-70 och 70-200 lade de sig på, mellan tummen och pekfingret, 2/3 av Nikons pris. Följer de det för den här (och då jämför med 14-24) så landar de på runt 11 kkr.

Men de får hemskt gärna hålla sig under 10 kkr! Jag är sugen.
 
Se där, då mindes jag fel, jag hade för mig att den kostade dryga 14 kkr.
Och så tänkte jag att de med kombinationen f/2,8 och stabilisering kom med något unikt. Men så var det ju faktiskt för deras 24-70 också. Där Nikons iofs "bara" kostar 15 kkr.

För både 24-70 och 70-200 lade de sig på, mellan tummen och pekfingret, 2/3 av Nikons pris. Följer de det för den här (och då jämför med 14-24) så landar de på runt 11 kkr.

Men de får hemskt gärna hålla sig under 10 kkr! Jag är sugen.

Alla som kommer att köpa om den hamnar under 10´räcker upp en hand! :)

I do!
 
Prisuppskattningar

Hos B&H kostar Tamron USD 1199 + sales tax. Nikon kostar 1996,95. Dvs Tamron kostar 60% av Nikons pris.

Nikon 14-24 kostar hos Scandinavian photo 15990:-. 60% av det är 9594:-
Hos Kameradoktorn kostar Nikon 14-24 14975:-. 60% av det är 8985:-

Hos Nikon själva på nätet kostar 14-24 19790. 60% av det är 11874.

Man bör ha i åtanke att kronan har rasat mer än 26% mot USD och ca 12% mot Yenen på ett år.
Så vi kan nog räkna att priset hamnar i det övre intervaller i Sverige.
 
Blir den bra, så är det en riktigt intressant optik. Rätt snygg ser den också ut att bli och sedan med VC som grädde på moset.
Tamron har en hel del riktigt go optik i sitt program nu.
 
Glöm dock inte att USA priser är exkl sales tax och i Sverige har vi 25%...
USD á vistakurs ligger just nu på 8.22.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.