Annons

Tamron Macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Nokin

Medlem
Har äntligen köpt visserligen "begagnat" Tamron Di 2,8/ 90 macro objektiv till min D70. Då ingen manual fanns med undrar jag vad Full resp. Limit på objekivets vänstra sida har för effekt?

Hälsn.
Bernt
 
Reglaget begränsar fokus mellan 0,29 och 0,4m. Prova vrid fokusringen till 0,29 och slå över till Limit för att sedan vrida tillbaka ringen, då stannar du vid 0,4m på skalan.
 
det finns manuell fokus (om det är det objektivet jag provade idag)

om du drar fokusringen utåt/inåt så ändrar du mellan af och mf.

Jag funderar allvarligt på att köpa ett... är du nöjd med ditt?
 
Hej Joakim!
Det med af o mf, visste jag om, men det finns tydligen en detalj(full resp. limit) som gör att fokuseringen stabiliseras inom ett begränsat område och ej behöver vandra fram och tillbaks för att söka fokus, om jag uppfattat det rätt.

(Se Jonas Lindelöfs svar här ovanför)

Kan inte ge dej nå´t omdöme för jag har skaffat objektivet idag, haft det bara en dag alltså.
Men det har vekligen fått mycket fina omdömen för prisgruppen den tillhör.

Hälsningar
Bernt
 
Senast ändrad:
Tack Jonas!
för ditt svar, det verkar som att "Limit" läget begränsar objektivet att söka inom ett snävare område, och snabbar på fokuseringen.

Ha en bra dag
Hälsningar
Bernt
 
Jocke_I skrev:
det finns manuell fokus (om det är det objektivet jag provade idag)

om du drar fokusringen utåt/inåt så ändrar du mellan af och mf.

Jag funderar allvarligt på att köpa ett... är du nöjd med ditt?


Jag kan tala om att jag fick mitt för två dagar sedan. Jag är positivt överaskad hur det fungerar. Är van vid mitt kit-objektiv och ett 50-200 3,5 på bägge.

Tamronet tar väldigt bra bilder och är en fröjd att arbeta med. Finns hur mycket möjligheter som helst. Nu har jag kanske haft det lite för kort tid för att vara kritisk men det är ett väldigt skarpt objektiv.
 
Har haft mitt i 2 år nu. Detta är min uppfattning.

+ Priset.
+ Smidigt/lätt.
+ Skarpt.
+ Motljusskydd ingår.
+ Limit-läget är kanon.

- Närgränsen gör att man måste gå ganska nära för att få 1:1. Eftersom objektivet ändrar längd vid olika fokus får man då se upp med att inte krocka in i motivet!

- Objektivet är specat till f/2.8 men enligt en del forumtrådar stämmer det tydligen inte i praktiken. Har för mig att jag läst att det snarare rör sig om f/5,6 eller dylikt vid 1:1.

- Upplever fokus som långsam om man använder objektivet till annat än makro.

Man kan ju fotografera makro på olika sätt också. Jag har på senare tid börjat använda manuell fokus förflyttar kameran mot motivet tills jag ser i sökaren att fokus är korrekt. På min 350D är denna metod lite svårare men med min 40D + sökarförstoring (sökaren blir som 5D ungefär) så är det en fröjd!

Avslutar med ett foto på en vegetarisk köttätare ;)

/J
 
Nokin skrev:
Hej Joakim!
Det med af o mf, visste jag om, men det finns tydligen en detalj(full resp. limit) som gör att fokuseringen stabiliseras inom ett begränsat område och ej behöver vandra fram och tillbaks för att söka fokus, om jag uppfattat det rätt.

(Se Jonas Lindelöfs svar här ovanför)

Kan inte ge dej nå´t omdöme för jag har skaffat objektivet idag, haft det bara en dag alltså.
Men det har vekligen fått mycket fina omdömen för prisgruppen den tillhör.

Hälsningar
Bernt

uhm "ingen manual" stod det visst... "ingen manuell" läste jag... (förmodligenf ör att jag själv hade lite problem först att lista ut hur man ändrade till manuell fokus när jag provade objektivet på jobbet)
 
Jag kan hålla med om att autofokusen kan vara lite långsam om man jämför med andra objektiv t.ex. Sigma 150mm macro som jag också använder ganska mycket. Inte något större problem dock eftersom jag ofta fokuserar manuellt.
Har även provat objektivet tillsammans med Tamron's 1,4 converter med gott resultat. Kolla här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/753224.htm

Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.