Annons

Tamron macro 90/2,8 till Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasbi

Aktiv medlem
Har läst någonstans att spegeln till Canon 300D förorsakar vibrationer från 1/30 när man fotograferar macro kan detta även gälla kombinationen Tamron macro 90/2,8 till Canon 300D, dvs måste man köpa en 10D eller går det bra med 300D

Vibration

Men klara canon 300 D av tamron 90 macro. Är det vansinne att köpa detta objektiv till denna kamera

Förstår inte riktigt problemet, vad skulle speciellt hända med Tamron 90mm och en 300D som inte händer med 300D och andra gluggar?

Knappast vansinne!

Om man gör det som möjligt är för att förhindra skakning (typ självutlösare/trådutlösare, stativ etc) så går det helt säkert att fota skarpt med den linsen,,,

Bara att testa lite med det objektiv ni har,, borde väl gå att utläsa lite med det eftersom problemet till största delen sitter i huset,,,

Tänk på att det är lättare att få oskarpt på vissa tider som tex 1/15sec än tex 10sec,,,

Borde nog gå fint med det objektivet på den kameran,, Optiken köper man för att behålla och huset byter man ut om en tid kanske, en tanke,,

Borde vara folk med praktiska erfarenheter där ute--->

Mvh Niclas.

Har läst på photo.net en analys där man ställer 300 D mot den bättre varianten av kamera och en av anledningarna till att lägga till ca 3 tkr skulle vara att man kan öppna spegeln. Min fråga blir då gäller detta super macro eller ...??

Re: Inlägg

jonasbi skrev:
Har läst på photo.net en analys där man ställer 300 D mot den bättre varianten av kamera och en av anledningarna till att lägga till ca 3 tkr skulle vara att man kan öppna spegeln. Min fråga blir då gäller detta super macro eller ...??

Syfftar ni på Sigma 70-300 APO Super?

Om så så tror jag helt säkert att det blir viktigare med uppfällning till macrot med den långa b,vidden,,,

Själv så använde jag den funktionen endast en gång när jag fotade med den linsen och det var när jag testade funktionen:-/

Jag anser att den funktionen är bra men i mitt fall tyvärr, ytterst begränsad i möte med den praktiska situationen,,,

Jag personligen hade inte betalat extra för den funktionen om jag slapp:)

Mvh Niclas.

Jag har fotat en hel del makro med 10D och Tamrons 90/2,8 (och även ef 100/2,8). Det händer att det är bra med spegeluppfällning, men det är ju definitivt inget jag använder mer än ca 10% av tillfällena. Så om du har brist på pengar kan du nog vara utan. Jag håller helt med Niklas, det är ganska mycket pengar för en uppfälld spegel. Dessa pengar skulle du nog ha mer nytta av om du köpte en bra extern blixt till din 300D och ditt Tamron, en vettig blixt behöver du betydligt oftare vid makro än spegeluppfällning. Men, förstås, det föutsätter att du inte har obegränsat med pengar. Har du det ska du givertvis köpa både kamera med spegeluppfällning samt en bra blixt.

Niclas, skulle du vilja förklara hur det kommer sig att det blir mer oskärpa på 1/15 än på 1/10? Gäller det bara den här kameran eller alla sorter?

MattiasL skrev:
Niclas, skulle du vilja förklara hur det kommer sig att det blir mer oskärpa på 1/15 än på 1/10? Gäller det bara den här kameran eller alla sorter?

Det finns mycket som tyder på att vissa tider är mer kritiska än andra, allt individuellt beroende på kamera och slutartid..

Beroende på hur spegeln slår så skapas olika "typer" av vibrationer och i vissa tider så skapar dessa olika mycket vibration och i olika kritiska frekvenser,,,

Generellt brukar man säga att tider mellan 1/2 och 1/30 sec är mest kritiska.

Detta har varit uppe i alla fall en tråd tidigare,,

Vet att det är fler där ute som har mer kunskap på området än jag,,,

Detta skall man inte ta så allvarligt eftersom det handlar om små marginaler men mätbart är det ju som det mesta:)

Mvh Niclas, som gruvar sig för tiderna runt 1/15sec :)

Mijonären

Tack för Era kommenterarer och information.
En reflektion från min sida - gäller inte för den här tråden. Jag tycker det är alltför många som förefaller kunna spendera en hel del på fotograferingen. Men jag tror att de flesta av oss har en begränsad kassa. Att köpa en digitalkamera idag med objektiv indikerar ett pris på ca 20 tkr - det tycker jag är mycket. Men vi vill ha supergrejer till vettigt pris. Jag tror att vi som frågar vill ha hjälp i hyffsad prisklass men supergrejer. min funderering är med andra ord DUGER KAMERAN till objektivet.

Det finns betydligt billigare alternativ om man har liten kassa..begagnat kan man köpa en Canon D30 för runt 4000:-, bra objektiv för rimliga pengar finns oxå att hitta begagnat.

Ja, 300D duger till objektivet..utan tvekan, även om man ev. skulle kunna se viss skillnad med spegeluppfällning vid vissa slutartider så är det ingen dramatisk skillnad.

Spegeln på 300D är väldigt liten och ger inte särskilt kraftiga vibrationer.

Senast ändrad:
Re: Mijonären

jonasbi skrev:
Jag tror att vi som frågar vill ha hjälp i hyffsad prisklass men supergrejer.

Jag tror nog att dem flesta som frågar preciserar prisklassen, det finns nog alla typer som frågar efter råd. När man sedan pratar om pris i rellation med vad den enskillda individen anser det hela vara värt är ju en högst personlig sak, därför blir det också en del tips om produkter som ligger både över och under trådförfattarens budget.

Det behöver inte vara så "dyrt" att ge sig in i dslr,svängen,,

Mvh Niclas.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto