Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron-F Tele-converter 2X N MC4 konstigheter (bild)

Produkter
(logga in för att koppla)

felstavvad

Medlem
Inhandlade en begagnad 2x teleconverter på ebay som jag fick hem idag.
Satte på det mellan kitobjektivet och d40n och kollade i sökaren där jag såg en ljus "ring/cirkel" i mitten av bilden.
Tog lite bilder och upptäckte att den där ringen eller cirkeln blir rätt stor. Speciellt på långa slutartider.
Jag kan inte se någon defekt på glasen, men något fel är det ju. Ta en titt:
2z.jpg

Skulle kunna vara resultatet av reflexer från sensorn, då sensorn är blankare än film reflekterar den mer ljus tillbaka mot objektivet. Moderna "digitalanpassade" objektiv har därför antireflexbehandling också på det bakersta linselementet.

Tack för svaret. Hur kan man ta reda på om det är sensorn som gör detta?

Det vettigaste vore ju att testa förlängaren på en filmkamera. Men det kan ju vara svårt att finna.

Men, om du inte "ser" cirkeln i sökaren så tyder det ju på att orsaken inte är närvarande när spegeln är nedfälld, vilket ju stöder Saras teori.

Jag ser cirkeln i sökaren, klart och tydligt. Vad innebär detta? Ursäkta, jag är ganska färsk på det tekniska.

Ser du cirkeln i sökaren så är det inte en sensorreflex.

Antingen är ditt objektiv inte lämpligt att använda med en extender, eller så är din extender defekt.

Jag fick hem min andra extender idag. Samma sak med den. På kit objektiv 18-55, fast 35mm och fast 500mm. Samma samma samma. Känner mig lite ledsen, och förvirrad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar