Annons

Tamron eller Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

m.fehne

Medlem
Jag är vilse i objektiv djungeln!!!
Tamron 28-75/2,8 XR Di eller Sigma 24-70/2,8 EX DG Macro?

Jag har setat timmar framför datorn och läst allt som finns skrivet ;). Det enda jag får ut av det är grått hår ( vilket inte är bra för en 25åring).
Jag har en 350d och fotar allt men vill ha ett objektiv som klarar en taskigt upplyst gympa hall ( + mycket, mycket mer ).
~24~75/2,8 har jag redan bestämt mig för men vilken av dem?
Ett Canon objektiv är alldeles för dyrt för en student som mig.

Jag vill höra allt av intresse om skillnader, och helst någon som har prova båda två och kan ge mig ett rakt svar!! (ja, jag vet det finns inga raka svar).

Kommer att komplettera detta objektiv med ett sigma 70-200/2,8.

Tamron är smidigare och lättare.
Sigma har bättre vidvinkel, högre kvalitetskänsla och snabbare fokus men ger skugga med den inbyggda blixten vid full vidvinkel.
Båda är skarpa och ljusstarka.
Själv har jag Sigman och är kanonnöjd men det verkar Tamron ägarna också vara.
Inget lätt val men å andra sidan kan det nog inte bli så fel heller då båda är bra.

Tack för svaren.
Sigman kanske är bättre för min kamera med tanke på vidvinkeln. Jag har fått en känsla av att tamron 28-75 är lite skört och plastigt. Stämmer det?
I min vilda jakt på svar i denna outgrundliga fråga hittade jag en sida där man hade gjort testbilder och jämfört Sigma 24-70/2,8 ex dg macro med canons 24-70/2,8L och kommit fram till att sigman var fullt jämförbar....se

http://www.pbase.com/fstopjojo/2470shootout

Finns det fler som gjort liknande tester?

På samma sida finns även ett test mellan mina två kombatanter. Men som jag uppfattade det så blev det oavgjort.

http://www.pbase.com/fstopjojo/24702875

Om dessa två är lika optiskt så lutar det nog åt Sigman med tanke på lite snabbare AF och "stabilare känsla" precis som du skrev Björn.

Är det någon som har hört om 350d skulle ha liknande problem som 20d har med Sigman?

m.fehne skrev:
Jag har fått en känsla av att tamron 28-75 är lite skört och plastigt. Stämmer det?
Jag har använt mitt tamron 28-75 flitigt under flera års tid och det är inget som tyder på att den är skör, den håller fint.
Jag tycker heller inte att den är plastig jämfört med de flesta andra objektiv.

I FOTO:s test fick sigman kritik för dåliga motljusegenskaper och hög distorsion.
Den fick därimot beröm för god skärpa.

Tamronobjektivet fick i FOTO:s test omdömet toppklass.

Båda ansågs vara mycket prisvärda.

Det finns en massa andra tester också som visar ömsom Sigma, ömsom Tamron som vinnare. Har även sett tester där man jämfört Sigman med Canons L variant och funnit dom likvärdiga.
Kort sagt två bra gluggar och ja, Sigman känns rejälare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar