Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-ella

Avslutat medlemskap
Ahhh! Jag har så svårt för sånt här.
Vill gärna ha lite hjälp från er som kan.

Jag älskar att fota macro och gillar verkligen Anna Ulmestrands bilder.

Vad ska jag använda för att få bra macro bilder där bakgrunden blir sådär suddig och fin?

Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO
Det står att den har, vad var det... 29 cm närgräns. Vad menas med det?

eller

EF-S USM MACRO 60 MM

???

Närgränsen innebär hår långt minsta avständet mellan fokuseringsplanet och filmplanet (sensorn) du kan fokusera på.

Längre brännvid innebär att du inte behöver krypa lika nära objektet du vill fotografera, däremot är det svårare att handhålla utan skakningsoskärpa

Köp en Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 suverän optik med snabb autofokus, den blir inte längre heller i macro läget. Jag har en själv och den är superskarp.

ATJ skrev:
Köp en Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 suverän optik med snabb autofokus, den blir inte längre heller i macro läget. Jag har en själv och den är superskarp.

..eller läs Foto's test som konstaterar att Canons 100mm faktiskt ligger en klass under piraterna rent optiskt. Men de hade förstås ett dåligt ex., en dålig testmetodik, en dålig dag eller allt på en gång. Det finns säkerligen andra test att gå till om man vill bekräfta något annat.

Men jag håller med om att Canons fokusering är ett starkt argument - Tamron 90 är nog bland de allra vassaste i klassen vad gäller optiska prestanda, men den fokuserar lite småtrögt och det kan vara riktigt irriterande att jobba omkring närgränsen med ett objekt som snablar ut så pass.

Per

Tamron skarpare än Canons macro

Är du ute efter maximal bildkvalite så är faktiskt Tamron skarpare än Canons.
Jag har haft båda nu har jag bara kvar canon pga att jag har canons macroblixt.Canons autofocus upplever jag som lite snabbare däremot så använder jag sällan autofocus vid macro fotografering så om du vill spara lite pengar köp Tamrons för den är lite skarpare.

Mistah skrev:
Längre brännvid innebär att du inte behöver krypa lika nära objektet du vill fotografera, däremot är det svårare att handhålla utan skakningsoskärpa
Tamronet har ju snabelsybdromet men inte canone.

Re: Tamron skarpare än Canons macro

snap skrev:
Är du ute efter maximal bildkvalite så är faktiskt Tamron skarpare än Canons.
Jag har haft båda nu har jag bara kvar canon pga att jag har canons macroblixt.Canons autofocus upplever jag som lite snabbare däremot så använder jag sällan autofocus vid macro fotografering så om du vill spara lite pengar köp Tamrons för den är lite skarpare.
De är väldigt lika.
Test ef-s 60mm
Test tamron 90mm

tack för alla svar :)
Jag har upptäckt att man kan få en CANON EOS 400D + EF-S USM MACRO 60 MM på dustin.se för bara 6 716 kr.

Så det blir nog att slå till på den skulle jag tro :-D

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto