Annons

Tamron-bajonett converter till canon

Produkter
(logga in för att koppla)
lasselotus skrev:
Inte kan fokusera till oändligt med? På objektivet eller "stör" adaptern ut fokusen på objektivet?

Objektivet har ingen autofokus, är det den som inte kan "klara" oändlighet?
Slänger du på en massa adaptrar (utan linser) mellan så blir det som en mellanring. dvs. du kan fokusera närmare än normalt men tappar oändligheten, du får "macro" på bekostand av oändligheten
 
lasselotus skrev:
Inte kan fokusera till oändligt med? På objektivet eller "stör" adaptern ut fokusen på objektivet?

Objektivet har ingen autofokus, är det den som inte kan "klara" oändlighet?

FD-EOS-adaptern flyttar ut objektivet en bit vilket ger samma effekt som en mellanring, alltså bland annat förlorat oändlighetsfokus.

EOS är en mycket bra fattning för adaptrar eftersom den är stor och grund. Tyvärr är just FD en av de få fattningar som inte kan konverteras till EOS på ett enkelt vis eftersom den också är stor.
 
Så det låter som jag borde egentligen leta efter en Nikon-Canon EOS adapter. Fick en länk där också såg jag. (Tack för den Björn).

Fick en annan länk till någon med massa begagnade adaptrar, ska ringa och kolla med han först kanske.

TUSEN TACK ALLA FÖR ERT ENGAGEMANG =)
 
Kan ju fortsätta tråden i och med mina telefonsamtal.

Ringde till second hand photo och pratade med Janne, mycket trevlig och hjälpsam. Han hänvisade mig dock till L-foto i Vansbro. Där hade de i alla fall haft följande: # ADAPTER Adaptall 2 f. EOS (A-) 550:-
Men den var tydligen såld. Jag skulle ringa tillbaka på måndag, då var chefen tillbaka som hade lite mer koll på vad de hade i alla lådor.

Så jag "jagar" vidare och ser vad jag kan hitta innan jag köper en Nikon-Canon EOS adapter.
 
Lovade ju bild på adaptern och ett taget med objektivet. Så här objektivet (Tamron 500/8 spegeltele) på en 350D, adaptern bestående av ett fastklistrat skyddslock samt ett kort jag tog i morse.

(Bilden obehandlad och tagen i jpg).
 

Bilagor

  • tamron.jpg
    tamron.jpg
    53.5 KB · Visningar: 134
StaffanW skrev:
Lovade ju bild på adaptern och ett taget med objektivet. Så här objektivet (Tamron 500/8 spegeltele) på en 350D, adaptern bestående av ett fastklistrat skyddslock samt ett kort jag tog i morse.

(Bilden obehandlad och tagen i jpg).

Fantastiskt Staffan!

Ser ju bättre ut än vad jag förväntat mig. Tusen tack. Skall höra mig för lite mer om jag kan hitta någon adapter till en billig peng innan jag tar fram stora limtuben jag med ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.