Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron-bajonett converter till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

lasselotus

Aktiv medlem
Har ett Tamron spegelreflexobjektiv liggandes. Kom på att det är ju en konverter på den, från Tamron till Nikon. Men nu har jag en Canon kamera och skulle vilja hitta samma typ av konverter fast från Tamrons bajonettfattning till Canon.

Var runt på stan (Västerås) och frågade i de fotobutiker som finns här, men de kunde inte hjälpa mig. Då kom jag ju på att det finns många begåvade fotokunniga människor. Kanske någon här kan tipsa mig om vart jag kan hitta en sådan konverter.

Bilden är tagen med min mobiltelefon, därav den dåliga kvaliten...
 

Bilagor

  • picture010.jpg
    picture010.jpg
    16 KB · Visningar: 404
Canon FD är fattningen som används till Canons kameror och objektiv med manuell fokusering. Dom bytte fattning när dom gick över till autofokus, EOS.

Olle
 
Niclasfoto skrev:
Jag tror att det är en T2 fattning, eller?
Nej, Tamron har sin egen fattning på alla manuellt fokuserade objektiv. Dom kräver alltid en passande Tamron Adaptall 2-adapter.

Svaret på Lars senaste fråga:
Inte utan ytterligare en adapter som anpassar FD-objektiv till EF-hus. Det finns många trådar om det här på Fotosidan.

Olle
 
INgen aning.

FD fattning funkar inte till EOS. EOS är en helt annan fattning,,,

Måste alltså vara en Tamron-->CanonEOS du skall ha, OM det är en EOS du har?

MVH Niclas,
 
Olle skrev:
Inte utan ytterligare en adapter som anpassar FD-objektiv till EF-hus.
Kanske bör tillägga att det svaret gäller under förutsättning att listan i min länk är korrekt och att ingen EF - Adaptal-adapter har tillverkats.

FD-EF-adaptrar har det funnits två typer av. Dels såna som man inte kan fokusera till oändligt med och dels såna som fungerar som telekonvertrar men går att fokusera till oändligt.

Olle
 
Är det Tamrons 500/8 spegeltele måhända?
Kul, har nämligen ett själv, som jag har "konverterat" till Canon EOS.

Eftersom gluggen kanske inte är av absolut högsta klass, ville jag inte lägga så många kronor på att få till en konverterare. Så jag tog helt enkelt och köpte ett Canon EOS skyddslock för baksidan av objektivet. Kapade det och klistrade fast det på objektivet med superlim (tog bort adaptern som satt på först).
Kostnad 50:-

Fungerar faktiskt rätt bra.

/Staffan
 
StaffanW skrev:
Är det Tamrons 500/8 spegeltele måhända?
Kul, har nämligen ett själv, som jag har "konverterat" till Canon EOS.

Eftersom gluggen kanske inte är av absolut högsta klass, ville jag inte lägga så många kronor på att få till en konverterare. Så jag tog helt enkelt och köpte ett Canon EOS skyddslock för baksidan av objektivet. Kapade det och klistrade fast det på objektivet med superlim (tog bort adaptern som satt på först).
Kostnad 50:-

Fungerar faktiskt rätt bra.

/Staffan


HAHA, fantastiskt, jo jag känner lite samma sak. Vill inte kosta på objektivet några stora pengar. Hade hoppats på att hitta en billig adapter mest för skojs skull...
Ditt förslag är ju faktiskt rätt intressant. Har du någon bild som du tagit på detta sätt?
 
lasselotus skrev:
HAHA, fantastiskt, jo jag känner lite samma sak. Vill inte kosta på objektivet några stora pengar. Hade hoppats på att hitta en billig adapter mest för skojs skull...
Ditt förslag är ju faktiskt rätt intressant. Har du någon bild som du tagit på detta sätt?

Inte här på jobbet, men jag kan ta ett kort med gluggen imorgon, och ett på själva adapter, så lägger jag upp det senare.
 
Jag ser två möjliga lösningar på ditt problem. Båda kräver två adaptrar.

1. skaffa en nikon-EOS-adapter och använda den Adaptall-nikon du har.
2. skaffa en adaptall-M42 och en M42-EOS-adapter.

Båda lösningarna ger oändlighetsfokus.

Leta lite på tradera för nikon-eos-adapter eller m42-eos-adapter. Adaptall-M42 finns nog hos någon välsorterad, äldre fotoaffär.

Canon EOS är annars mycket bra kameror med gamla manuella objektiv. Det mest kan anpassas till dem med bra resultat, och ljusmätningen fungerar.
 
Olle skrev:

FD-EF-adaptrar har det funnits två typer av. Dels såna som man inte kan fokusera till oändligt med och dels såna som fungerar som telekonvertrar men går att fokusera till oändligt.

Olle [/B]

Inte kan fokusera till oändligt med? På objektivet eller "stör" adaptern ut fokusen på objektivet?

Objektivet har ingen autofokus, är det den som inte kan "klara" oändlighet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.