ANNONS
Annons

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 eller Canon EF-S 60 mm f/2,8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_P

Medlem
Jag tänker köpa ett Macroobjektiv, (prislapp ca 4000:) och valet står mellan dessa två.

Tänker mest fota blommor, insekter o dyl, men båda verkar även vara bra porträttobjektiv.

Jag var inne på Canons men har sett att Tamron fått fina recensioner, en nackdel är väl att det låter lite mer än Canons som ska vara riktigt tyst.

Vilket ska jag välja? För och nackdelar?

Mvh, Lars

Jag har tamron 90 2.8, och jag tycker att arbetsavståndet kan bli väldigt kort ibland.
Jag skulle inte rekommendera ett kortare macro-objektiv. Men det är jag det :)

Jag skulle nog säga Tamron 90mm macro, trots att jag själv äger Canon 60mm macro. Tycker mitt objektiv är strålande, särskilt till porträtt (där är nog 90mm i det längsta laget), men lite väl kort till insektsfotografering (iofs kan nog Tamrons modell vara kort där med, 150 eller 180mm är nog att föredra beroende på vad för insekter).

Har Tamrons 90mm och har svårt att tänka mig ett skarpare objektiv. Köper du Tamrons så kan du behålla det när/om du någon gång i framtiden byter till FF-kamera. *thumbs up*

Ta det längre

Har EF-S 60, men skulle önska lite längre brännvidd, man måste gå för nära insekter & fjärilar och då drar de iväg....

Ja det är sant, dock lite bättre ljusstyrka på Tamron's. Sen vet jag inte rent optiskt hur dessa skiljer sig. Själv har jag Tamron's 90 och är mycket nöjd. Sett till priset är det ett kap.

Minst sagt. Jag har nog aldrig varit så nöjd med ett objektiv.. Det är helt otroligt skarpt redan vidöppet och ger en vacker mjuk oskärpa. Dock så är autofokusen rätt seg, så tänker man använda autofokus jämt så finns det nog bättre objektiv.

Tack så mycket allihopa för era tips och råd !

Det lutar nu åt Tamrons glugg, får se om jag beställer det imorgon !

Mvh, Lars

Tack så mycket allihopa för era tips och råd !

Det lutar nu åt Tamrons glugg, får se om jag beställer det imorgon !

Mvh, Lars
Jag har också Tamron 90 och det är bra objektiv. Önskade lite längre brännvidd för insekter, och aningen kortare för porträtt :) Men man kan inte ha allt.:)

Den som är jobbig är den erbarmliga, högljudda och långsamma AF. Canons 100/2,8 IS är minst lika bra för macro och lite bättre för porträtt. (IS och USM) Men dyrare, även begagnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar