Annons

Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD

Produkter
(logga in för att koppla)

TobbeTrollkarl

Ny medlem
Hej, Jag har länge gått och suktat efter canon 70 - 200 2.8 is usm men den e så fruktansvärt dyr.

Så kom Tamron med sin Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD och den har fått riktigt fina recentioner. Och är betydligt billigare.

Rådfrågade med en fotograf och han starkt avrådde mig från att köpa en tamron överhuvudtaget.
mycket strul och varken canon eller Nikon gillar Tamron enligt honom så de försöker få deras linser att inte fungera i kamrerna om de kan.

Så då tänkte jag, slänger ut frågan här. ska man låta bli att köpa denna lins? Vad har folk för erfanrhet från detta?

Mvh Torbjörn
 
Man kan ju köpa en begagnad Canon 70-200/2,8 L IS USM version ett som enl tester är något mindre skarp än version två, men kanske inte avgörande. Sedan är det ju en statistisk fråga huruvida ett enskilt exemplar av någotdera representerar genomsnittet varför skillnaden mellan version ett och två inte måste vara så stor som teoretiska MTF skulle indikera (och även den skillnaden är inte enorm). Med version ett har man ju framtidskompatibilitet och ännu många år med reparationsmöjligheter. Den kan fås för ca 8500:- beg.

Ett annat alternativ är Sigma 70-200/2,8 OS HSM som kan köpas nu för ca 8500:- ny med samma potentiella kompatibilitetsproblem som Tamron, men Sigma har ju infört USB uppkoppling för att motverka det. Jag har inte sett någon head to head mot Tamron.
 
Klart att de inte gillar tredepartsobjektiv. Jag har använt många gluggar från Tamron och aldrig vart missnöjd. Kolla bara recensionerna på deras nya 24-70VC... Att de sedan har 5-års garanti gör inte saken sämre.
 
Om du köper nytt objektiv så behöver du inte vara det minsta rädd.
En del objektiv oavsett märke, dvs även originaloptik kan behöva en viss justering för att AF ska fungera perfekt mot just ditt kamerahus. Om det mot förmodan behövs så går det på garantin.
De Tamronobjektiv jag har haft har varit jättefina och mycket prisvärda.

Säg så här, vilket är mest provocerande? Att behöva skicka tillbaks ett originalobjektiv eller ett "piratobjektiv". Canon och Nikon kanske behöver städa framför sin egen dörr i första hand.

Så om du väljer ett begagnat objektiv (oavsett märke) så bör du förvissa dig om att det verkligen fungerar perfekt med ditt hus. Alltså antingen köpa på plats el. med garanti om återköp vid problem.
 
Jag har också tittat på Tamron, och den ser mycket fin ut. Dock fick jag höra att den inte fungerar tillsammans med deras TC, någon som kan bekräfta eller dementera?

Sen har Cyberphoto den gamla versionen till kampanjpris: 4990kr, är den nya versionen värd mer än dubbla priset?
 
Det är ingen ny version, det är ett nytt objektiv med stabilisering.

Här är en grundlig genomgång av objektivet:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-70-200mm-f-2.8-Di-VC-USD-Lens-Review.aspx

Jo, jag vet att den är helt omgjord, det är nog jag som använder ordet "version" lite annorlunda.
Grund specen är den samma 70-200 f2.8, för mig är då dessa alltså olika versioner / varianter / konstruktioner. Ett nytt objektiv hade tex varit ett 65-140 f2

Men frågan kvarstår, hur stor är skillnaden mellan de två och går "Tamron-70-200mm-f-2.8-Di-VC-USD" att använda tillsammans med en TC?
 
Jag har denna Tamron och behöver inte alls skämmas med dess kvalité. Den är betydligt billigare än Canons flaggskepp och är lite långsammare i sin fokus än Canons II-version. Jag har haft den sistnämnda. Den har 5 års garanti och fungerar med Canons telekonverter. Jag har den 1.4xII och 2xIII.
 
Har någon sett en jämförande test mellan denna Tamron VC och Sigmas med OS? Sigman är ju 3000:- billigare och Sigmas QC verkar ha blivit bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.