matnyttige
Aktiv medlem
Undrar hur den står sig mot nya Nikon 24-85/3,5-4,5 VR. Någon som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det låter kanon!
Jag har bara använtNikkor och sigma förut, hur är känslan i tamronet?
Fotar du med D800?
Jämfört med nikon så är den ett par CM kortare och nästan 100Gram lättare, det låter bra då nikons är lite väl biffig för att vara en allroundzoom som "alltid" sitter på, då tycker jag att smidighet är värdefullt.
Följer motljusskydd med?
Kollar man sedan en massa youtubeklipp så ser man åxå att vid 2,8 är Tamron skarpare än orginalen. Det är där jag kommer ha användning för mitt.
Rekomenderas.. väntar nu bara på mitt Zeta filter åxå...
Vad jag sett är det suddigare än originalet från Nikon.
Men lägre pris har det...
Har någon bra koll på europapriserna på detta objektiv?
någon nämnde fotokoch.de där dom tar 999euro för den, finns det bättre pris till nikon?
MVH
Har någon bra koll på europapriserna på detta objektiv?
någon nämnde fotokoch.de där dom tar 999euro för den, finns det bättre pris till nikon?
MVH
Detta med Bokeh beror nog mest på hur lammellerna är konstruerade och antalet lammeller, och Tamron samt Sigma är lika duktiga idag som dom flesta tillverkare idag eftersom detta är välkänt och har kritiserats vid äldre objektiv.
Mvh. /LEE
Detta med Bokeh beror nog mest på hur lammellerna är konstruerade och antalet lammeller, och Tamron samt Sigma är lika duktiga idag som dom flesta tillverkare idag eftersom detta är välkänt och har kritiserats vid äldre objektiv.
Mvh. /LEE
Nej! Antalet lameller och hur rund öppningen blir är bara en aspekt av bokeh och spelar faktiskt bara roll då objektivet är nedbländat då alla objektiv i stort sett har en rund öppning vid maxbländare.
Bokeh handlar om mycket mer där en av de aldra viktigaste aspekterna är graden av korrigering av sfärisk abberation. Underkorrigering leder till oskärpecirklar som övergår mjukt från ljusast i mitten till dunklast i kanten bakom motivet som stör minst. Oskärpan framför får istället en störande karaktär. Detta är bäst ur bokehsynpunkt men leder till fokusshift vid nedbländning tyvärr. Perfekt korrigering ger helt jämn ljusspridning i oskärpecirklar. Överkorrigering blir samma som underkorrigering fast tvärt om: nu blir oskärpecirklarna framför motivet snygga med fin övergång och bakgrunden blir nervös - mindre bra i praktisk fotografering.
Sedan finns ju bokeh fringing/longitudinell kromatisk abberation/sfärokromatism med kromatisk abberation med olika färg framför och bakom motivet som avhjälps av nedbländning och användning av ED glas och kanske i viss mån asfäriska linselement (men då menar jag inte de billiga hybridasfäriska elementen som finns i vart och vartannat objektiv utan gjutna eller slipade).
Det finns även en uppsjö av olika bokeheffekter där den mest störande enl mig är Nissin bokeh med dubbelkonturer i områden ur fokus.
Så att sammanfatta bokeh som hur runda oskärpecirklarna är är en grav förenkling som d u bara har effekt nedbländat.
Tack Fredrik för denna information !
Det är väl så att oftast nämnns enbart bländarlammellerna som orsak till bokeh variationerna men det som du skrev finns ju massor av orsaker och distrosion som påverkar.
Mvh. /LEE
Har själv funderat på att köpa detta objektiv i snart ett halvt år! Beslutsångesten är monumental Men nu blir det nog slag i saken. Som ett tips till andra spekulanter kan jag nämna att jag har hittat den för drygt 7.500:- hos Tyska e-butiker vilket är nästan 25% billigare än här hemma. Denna t ex:
http://www.fotokoch.de/47486.html?redirect=47486&partnerid=10331
Anders W