Annons

Tamron AF SP 17-50/2,8 eller Sigma 17-70/2,8-4,0 DC?

Produkter
(logga in för att koppla)

lvis33

Avslutat medlemskap
Har nu inhandlat ett D90 hus samt ett 35mm/1,8. Har även köpt en blixt (sb 600). Frågan är nu vilket av följande objektiv jag ska ha... står mellan följande

Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM till Nikon

eller

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) till Nikon AF

Tacksam för kloka svar/råd/tips!
 
Har nu inhandlat ett D90 hus samt ett 35mm/1,8. Har även köpt en blixt (sb 600). Frågan är nu vilket av följande objektiv jag ska ha... står mellan följande

Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM till Nikon

eller

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) till Nikon AF

Tacksam för kloka svar/råd/tips!

Jag köpte mig ett Tamron 17-50 utan bildstabilisator till min Canon, finns till Nikon med. Läst många bra recensioner om det här objektiv här på fotosidan. Finns även bra recension på slrgear med.

Jag är nöjd med objektivet, det är ljusstarkt, skarpt, inte så dyrt. Det enda minuset är väl autofokus som är lite segt men det får man leva med om man betalar såhär lite.
 
Jaa du.
Det är nog bara du själv som kan bestämma om du vill ha stabilisering eller inte.
Om du vill ha f:2,8 genom hela brännviddsomfånget.
Om du vill ha 70mm brännvidd eller inte.

Du kan bl.a fundera över om du ska skaffa ett tele eller telezoom så småningom, i så fall bör 17-50mm räcka gott till att börja med. Annars är ju 70mm bra att ha tillgång till.

MVH J O
 
Ovanstående inlägg mycket klokt...objektiv-val är en subjektiv historia ;)

Jag personligen skulle tagit den fasta f/2,8:an...dvs Tamrongluggen. Allt med max största bländare över f/2,8 är osexigt (utom kanske på brännvidder > 300mm, där kan f/4 få vara med å leka också ;)
 
Hmm, har inte sigma ett 17-50/2,8 som ska vara bra?
Om vi nu pratar om gediget bygge, lite dyrare dock.

/K
 
Senast ändrad:
Jag som gärna fotograferar helmanuellt med blixt gillar att största bländaren är konstant genom hela brännviddsområdet, och därför köpte jag både ett Tamron 17-50/2.8 och ett 28-75/2.8: Hellre två objektiv med kompletterande omfång men med konstant största bländare än ett med längre omfång men varierande största bländare. Bägge är mycket trevliga och skarpa!

Du frågade dock primärt om Tamron med VC, och som det ser ur av tester på nätet är det inte riktigt lika skarpt som det utan VC. Dessutom har jag läst om relativt många just Nikonägare som inte alls kommer överens med hur Tamrons VC fungerar, och i flera fall har man inte nöjt sig med att tycka att den är, låt oss säga osofistikerad, utan mer eller mindre klassat den som trasig. Det kanske vore en bra idé att prova själv hur du trivs med Tamrons VC innan du köper en. Jag har inte sett samma "gnäll" om Sigmas OS, men som sagt, det är nog bra att testa själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.