Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF DI II SP 17-50/2,8 XR - Med eller utan VC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffia

Aktiv medlem
Jag fotograferar med min Nikon D70s och är sugen på att byta ut kitobjektivet (18-70) till något roligare som jag kan ha lite mer allround. Porträtt, evengemang, landskap m.m med bra bländare och gärna lite vidvikel. Jag har blivit rekomenderad Tamron AF DI II SP 17-50/2,8 XR VC

När jag började läsa om det, visade det sig att det finns ett objektiv med VC och ett utan. Vad står VC och vad är skillnaden mellan dessa, vilket hade ni satsat på?

Mvh Sofia Munther

eftersom du har Nikon så behöver du antiskak i objektivet och då är det med VC du ska välja. Den utan är en tidigare modell som inte har det.

eftersom du har Nikon så behöver du antiskak i objektivet och då är det med VC du ska välja. Den utan är en tidigare modell som inte har det.

Okej, jag har hört att modellen med VC har skramlig VC-motor och väldigt
slapp fokusring, vad säger du om detta?

Okej, vet du fler saker som skiljer de åt?

Annat än inbyggd motor och VC (stabilisering) är dess 2 identiska. Men, och det är en stor men för en del, versionen utan VC är skarpare inget snack om saken.
Sen vet jag faktisk inte vad ska man med stabilisering till på en så pass kort objektiv..?
Själv har jag ingen behov av stabilisering på så korta brännvidder.

Okej, jag har hört att modellen med VC har skramlig VC-motor och väldigt
slapp fokusring, vad säger du om detta?

Vet jag inget om tyvärr. Jag har den utan eftersom jag har antiskak i mitt kamerahus. Den jag har är allt annat än skramlig och skarp som tusan. Frågan är om den med är så mycket oskarpare. Jag har svårt att tro att Tamron skulle släppa ut den på marknaden då, skillnaden är nog överkomlig. Antiskak är viktigt för mig så jag skulle välja den med. Sen tror jag inte att du kommer att se någon skillnad på din kamera då den inte har så hög upplösning. Däremot är den brusig på högre ISO så jag kan tänka mig att du gärna väljer lägre ISO och längre slutartider. Då är Antiskak viktigare. Kör du däremot mycket med blixt så funkar nog utan VC också då slutartiden inte spelar så stor roll.
Din fotostil avgör skulle jag vilja säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar