Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 55-200/4-5,6 DI II vs. Nikkor AF-S DX 55-200/4-5,6G ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Hubbares

Medlem
Hej!

De är så att jag länge varit sugen att köpa D50 kitet med 18-55 + 55-200, men de verkar ju inte finnas att uppbringa någonstans, och eftersom jag gärna vill hinna fota lite i sommar så måste jag göra nått drastiskt snart... Så nu satt jag och kollade lite, och upptäckte att Cyberphoto säljer Tamron 55-200 för 1095.

Så om jag då köper en D50 med 18-55 och sen kompletterar med en tamton får jag ju samma pris nästan som paketet med Nikons 55-200. Men nu tänkte jag höra om det är dumt? Är det likvärdig kvalitet på dessa?

För Nikons 55-200 kostar ju närmare 2500 "löst", och ska jag köpa till det är man ju uppe i nästan 9000, och då känns de som att då kan jag ju lika gärna köpa en D70S kit och skippa zoomen isf.

Så alltså: Gör man bort sig ifall man köper till ett Tamron för 1095? Eller finns det några andra teleobjektiv man ska kika på istället? Sigma 55-200 för 1500? Eller skippa 18-55 och köpa en Sigma 18-200? Kom gärna med förslag istället!

Tänk nu på att jag är total nybörjare på allt vad systemkameror heter, så allt tekniskt mumbo jumbo om gluggarna kan ni hoppa över, för jag begriper ändå inget, utan jag vill bara veta om det är en prisvärd optik :). Jag hade väl tänkt fota allt möjlligt, men de känns som om hyfsat snabb fokus vore en fördel eftersom jag kommer förmodligen att fotografera mycket djur men även en del motorsport.

Tacksam för svar/Samuel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.