Annons

Tamron 90mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Köpte ett Tamron 90mm/2,8 av den äldre modellen dvs utan DI beteckningen.

Slarvade genast bort instruktionshäftet.

Nu undrar jag:

Vad är knappen på sidan av objektivet (Full-Limit) till?

Varför tänds inte dem gröna lampan när motivet är i fokus (vid manuell fokusering)?

Vilka inställningar i kameran ska man göra vid manuell resp autofokus vid macrofotografering.

I kameramenyerna (KM D5D) finns ju alternativet "Direkt manuell fokus". Vad är det?

kan inte svaret på alla dina frågor, men dmf på dynax 5d betyder att kameran autofokuserar och låser sedan upp fokusen så att man kan finjustera fokusen själv.

Full/limit ger väl möjligheten att begränsa autofokusområdet som gluggen skall verka inom. Ger lite snabbare autofokus på nära avstånd eftersom arbetsområdet för fokusen blir mindre.
Användbarheten på detta diskuteras ofta eftersom man vid makro många gånger vill fokusera manuellt. Jag nyttjar det dock ofta på min Sigma-glugg som en grov fokusering, sedan finlirar jag manuellt. Och sedan glömmer jag bort den inställningen och fattar inte varför gluggen inte fokuserar som den ska...

Senast ändrad:
Full/limit

Observera att knappen begränsar arbetsområdet för fokus till antingen närbilder eller längre avstånd.

Använder det ibland vid plåtning på längre avstånd, med låset på undviker jag att autofokusen snurrar iväg ända in i makroområdet om den virrar bort sig.

Kan dock bli att man sedan glömmer av detta och undrar varför den ej fokuserar på närmare håll när man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar