Annons

Tamron 90 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

gwbiker

Aktiv medlem
Jag fick ett tamron 90 mm 2,8 macro när jag fyllde år. Problemet är att när jag ska plåta ngt som är en bit bort, typ 2 meter eller så kan jag ställa in 2,8 men om jag skall fokusera något på nära håll ändras bländaröppningen automatiskt.... till 3,2 -3,5 foku´serar jag på ngn riktigt nära blir bländaröppningen 4,0 !! Det är inte fel på min kamera, hade en d90 tidigare o det var likadant där som det är nu på min d7000.
 
Det är varken fel på kamera eller objektiv. Helt normalt beteende alltså.
Ljusinsläppet minskar när du fokuserar på nära håll med ett dylikt makroobjektiv, och till skillnad från Canon så visar Nikonkamerorna detta.
 
Så bra..Tack!
Tänkte nämnligen sälja det o man vill ju inte lura nån.

Hej
Har oxå ett Tamron 90 mm och fick plötsligt problem med det.
Det går inte att få objektivet att zomma in till oändligt varpå jag inte får skärpa.
Det funkar att gå nära och ta macrobilder men kan som sagt inte vrida tillbaka ringen
till oändligt. Denna stannar en bit innan näe man tittar på skalan.
Har funkat bra tidigare men idag när jag var ute så gick det plötsligt inte.
Någon som vet vad som kan ha hänt??

//Lasse
 
Hej
Har oxå ett Tamron 90 mm och fick plötsligt problem med det.
Det går inte att få objektivet att zomma in till oändligt varpå jag inte får skärpa.
Det funkar att gå nära och ta macrobilder men kan som sagt inte vrida tillbaka ringen
till oändligt. Denna stannar en bit innan näe man tittar på skalan.
Har funkat bra tidigare men idag när jag var ute så gick det plötsligt inte.
Någon som vet vad som kan ha hänt??

//Lasse

Du har säkert kommit åt focus-begränsningsvredet, vill du ha fokus från närgränsen till oändligt ska vredet stå på FULL
Jan-Åke
 
Du har säkert kommit åt focus-begränsningsvredet, vill du ha fokus från närgränsen till oändligt ska vredet stå på FULL
Jan-Åke

Hej Jan-Åke och tack för ditt svar.

Nej jag har inte ändrat begränsningsvredet och har provat det mesta.
Jag t.o.m återställde kameran till fabriksinst.
Begräsningsvredet begränsar inzooming men det är på andra hållet när jag zoomar ut alltså tillbaka till läget oändligt.
När jag använder autofokus kan man se att motorn försöker zooma till oändligt läget men det som händer är att det låter om motorn och den rycker för att sedan stanna och inte ge fokus.

//Lasse
 
Hej Jan-Åke och tack för ditt svar.

Nej jag har inte ändrat begränsningsvredet och har provat det mesta.
Jag t.o.m återställde kameran till fabriksinst.
Begräsningsvredet begränsar inzooming men det är på andra hållet när jag zoomar ut alltså tillbaka till läget oändligt.
När jag använder autofokus kan man se att motorn försöker zooma till oändligt läget men det som händer är att det låter om motorn och den rycker för att sedan stanna och inte ge fokus.

//Lasse
Det beror på vilken sida om 0,4m du står när du vrider vredet till LIMIT, står du under 0,4m kan objektivet fokusera från närgränsen till 0,4m, står du över 0,4m kan objektivet fokusera från 0,4m till oändligt. Kan du fokusera hela vägen i manuellt läge?
Jan-Åke
 
Det beror på vilken sida om 0,4m du står när du vrider vredet till LIMIT, står du under 0,4m kan objektivet fokusera från närgränsen till 0,4m, står du över 0,4m kan objektivet fokusera från 0,4m till oändligt. Kan du fokusera hela vägen i manuellt läge?
Jan-Åke

Nej jag kan inte vrida ringen till läget oändligt.
Jag kan alltså inte ta en bild på ett objekt 15m bort eller längre.
Verkar som det är något fel på det då jag inte får in sista biten och jag märker inget konstigt när jag snurra på inzoomningsringen.
 
Det är varken fel på kamera eller objektiv. Helt normalt beteende alltså.
Ljusinsläppet minskar när du fokuserar på nära håll med ett dylikt makroobjektiv, och till skillnad från Canon så visar Nikonkamerorna detta.

Men det går väl ändå att använda bländare 2,8 på alla fokus-avstånd?
 
Nej, det går inte. På nära avstånd så minskar ljuskänligheten på ett macroobjektiv.
Tamron har 5.6 i bländare på nära håll.
 
Något måste vara fel, att kunna ta en bild normalt med detta har ju funkat tidigare.
Objektivet funkar utmärkt att ta macrobilder med men när jag försöker ta en bild på avstånd får jag ingen fokus.
 
Något måste vara fel, att kunna ta en bild normalt med detta har ju funkat tidigare.
Objektivet funkar utmärkt att ta macrobilder med men när jag försöker ta en bild på avstånd får jag ingen fokus.

Du håller ju på och pratar om något helt annat. En inzoomningsring finns för övrigt inte på detta objektiv. Du pratar väl om fokusringen och varför du kopplade ihop detta med frågan om bländare i den här tråden förstår jag inte riktigt.

Om det är så att fokusringen inte går att vrida genom hela spannet och det inte är någon fokusbegränsare inkopplad så är det klart att det är något fel. Det är dock, som sagt, en helt annan sak än vad tråden egentligen handlar om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.