Annons

Tamron 70-300 vs Canon 55-250 för motorsport?

Produkter
(logga in för att koppla)

GixxerStiff

Medlem
Hallå.
Har nyligen köpt mig en första kamera nu och har kikat lite på vad för objektiv jag borde köpa till.
Då jag redan har en annan dyr hobby så har jag börjat billigt för att prova på fotograferingen.
Dom intressanta objektiv jag hittat nu är Tamron 70-300 vc (3300kr) och Canon 50-250 is II (1900kr). Kameran är en Canon 1100D om det är relevant.

Har kollat med jobbarkompisar som fotat en del och lite info på google, och vad jag fått reda på är att Tamron generellt har sämre kvalite, inget väderskydd (dock vet jag inte om det canon-objektivet har det heller) men deras auto-fokus är snabbare än canons.

Några fler här som testat båda objektiven?
Jag kommer nog använda det mycket till att fota bankörningar med mc och bilar, finns det risk att canons långsammare auto-fokus inte hänger med på vissa delar då?
 
Hallå.
Har nyligen köpt mig en första kamera nu och har kikat lite på vad för objektiv jag borde köpa till.
Då jag redan har en annan dyr hobby så har jag börjat billigt för att prova på fotograferingen.
Dom intressanta objektiv jag hittat nu är Tamron 70-300 vc (3300kr) och Canon 50-250 is II (1900kr). Kameran är en Canon 1100D om det är relevant.

Har kollat med jobbarkompisar som fotat en del och lite info på google, och vad jag fått reda på är att Tamron generellt har sämre kvalite, inget väderskydd (dock vet jag inte om det canon-objektivet har det heller) men deras auto-fokus är snabbare än canons.

Några fler här som testat båda objektiven?
Jag kommer nog använda det mycket till att fota bankörningar med mc och bilar, finns det risk att canons långsammare auto-fokus inte hänger med på vissa delar då?

Hmm, ja dubbelt problem får du då 1100 också har långsam autofokus. Det sitter både i objektivet och i kamerahuset. Hur som helst hade jag tagit ett 55-250 is. Begagnat 70-200 F/4 är kanske lite över budget, men ibland går dom lågt. Om du köper ett hyffsat nytt ex, så går det knappt att få snabbare autofokus i objektivet. Alltså du får sedan ett riktigt prestanda lyft om du med det objektivet går till en 60D senare. Själva bildkvaliteb på sensorn ska dock inte vara några problem på en 1100D
 
Jag har 55-250 men inte Tamron gluggen.

Jag tror inte att du kommer få några problem med autofokus. Jag har kört mitt 55-250 bland annat på en 400D och det funkar bra.

Jag tycker att barnracing inte ställer riktigt så stora krav på AF som man kan tro. Många bilder tar man ju med panorering och då har AF ganska gott om tid på sig att hitta rätt. Dessutom är motiven förhållandevis rejäla och rör sig förutsägbart.

Skall man fota frysta bilder på korta tider så kan man ofta förfokusera på t ex curbsen.

Om du ändå skall välja en budgetzoom, välj Canon då den är billigare och jag tycker det levererar bra blidkvalité. Sedan kan det vara en fördel att den går till 55mm istället för 70, det kan underlätta om du vill ta bilder i depån. Bilder på förare etc. Skillnaden mellan 55 och 70 är i praktiken större än skillnaden mellan 250 och 300.
 
Håller med föregående talarna. Började själv med ett Canon 55-250 IS på en Canon 450D (som är väldigt lik en Canon 1100D) och det är en bra och prisvärd kombination att börja med och lära sig och växa i - speciellt om man har en något tight budget.

Med tanke på prisnivån så får man bra bildkvalitet. Är en bra startpunkt, för det hänger även en hel del på fotografen. Använde själv Canon 450D + 55-250IS och lärde mig (och försöker fortfarande lära mig) att ta racingrelaterade bilder. Några exempel tagna med Canon 450D + 55-250IS
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_knutstorp_2009/img_040.html
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_knutstorp_fri_09_2010/img_014.html
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_knutstorp_fri_09_2010/img_025.html
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_knutstorp_sat_05_2010/img_008.html
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_knutstorp_2009/img_031.html
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_knutstorp_2009/img_017.html
 
Jag har tyvärr inte använt något av objektiven. Att dömma av bilder och MTF kurvor och då du använder en cropkamera så ser jag ingen egentlig anledning att välja Tamron över Canon. Hade du kört fullformat hade det förstås blivit tvärtom. Jag vill dock slå ett slag för Canon 70-200/4,0 L utan IS som kan köpas för 3500-4500:- beroende på skick och i viss mån, slumpen. Det är välbyggt (L klass) skarpt, ganska lätt (ca 700g) och ändrar inte längd vid zoomning. Det senare gör det väldigt lätt att manövrera som t ex vid panorering av rörliga bilar. Kan dock vara lite kort brännvidd för motorsport, svårt att säga. 300mm motsv ju 480mm FF, 250mm blir ca 400mm och 200mm blir 320mm. Räcker brännvidden och budgeten räcker - absolut L gluggen.
 
Jag har tyvärr inte använt något av objektiven. Att dömma av bilder och MTF kurvor och då du använder en cropkamera så ser jag ingen egentlig anledning att välja Tamron över Canon. Hade du kört fullformat hade det förstås blivit tvärtom. Jag vill dock slå ett slag för Canon 70-200/4,0 L utan IS som kan köpas för 3500-4500:- beroende på skick och i viss mån, slumpen. Det är välbyggt (L klass) skarpt, ganska lätt (ca 700g) och ändrar inte längd vid zoomning. Det senare gör det väldigt lätt att manövrera som t ex vid panorering av rörliga bilar. Kan dock vara lite kort brännvidd för motorsport, svårt att säga. 300mm motsv ju 480mm FF, 250mm blir ca 400mm och 200mm blir 320mm. Räcker brännvidden och budgeten räcker - absolut L gluggen.

Skall tillägga att jag syftade på en begagnad 70-200/4 L då nypriset ligger högre.
 
Tackar så mycket för alla svar.
Jag får köra på 55-250 objektivet då, så får vi se om jag kan lära mig ta lite bilder^^
 
Mycket fina roadracing-bilder i länken i föregående inlägg!

Jag skulle vilja säga att det största problemet inte är kamera/objektiv i första hand utan det är access. De flesta utav oss är hänvisade till de vanliga publikområdena längs med banorna. Det gör att i ett slag att du inte kan få de vinklar du egentligen vill ha samt att du hamnar långt bort. Så man får försöka göra det bästa utifrån de vinklar och ställen som finns tillgängliga.

Exempelvis så är Knutstorp den fotovänligaste banan jag hitintills varit på. Mantorp och Jylladsring fanns däremot inte lika många ställen, i princip ett enda bra.

Mina exempelbilder var samtliga tagna från vanliga publikområden på Knutstorp.
 
Ja jag har märkt det, men när det gäller vissa mc-körningar så har jag nog inga problem att komma in på banan i många fall, så att få bra vinklar blir nog inte problemet för mig, så länge jag själv kan hitta dom bra vinklarna dvs :)
 
Mycket fina roadracing-bilder i länken i föregående inlägg!

Jag skulle vilja säga att det största problemet inte är kamera/objektiv i första hand utan det är access. De flesta utav oss är hänvisade till de vanliga publikområdena längs med banorna. Det gör att i ett slag att du inte kan få de vinklar du egentligen vill ha samt att du hamnar långt bort. Så man får försöka göra det bästa utifrån de vinklar och ställen som finns tillgängliga.

Exempelvis så är Knutstorp den fotovänligaste banan jag hitintills varit på. Mantorp och Jylladsring fanns däremot inte lika många ställen, i princip ett enda bra.

Mina exempelbilder var samtliga tagna från vanliga publikområden på Knutstorp.
På knutstorp har de en massa bankörningar där det brukar gå bra att få fota T.ecx Sydskånes emse brukar hyra banan o då brukar man få fota .Visserligen inga roadracingtävlingar men de kör riktigt fort
 
Jag har ett Tamron AF 70-300 mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2, och Canon 55-250, och kan inte se någon större skillnad på bilderna, möjligtvis så är autofocusen lite snabbare på canonobjektivet.. Gissar att det Tamron du funderar på är bättre än min modell med tanke på att det är dyrare..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.