Annons

Tamron 70-300 VC USD för surf/sport

Produkter
(logga in för att koppla)

Blizwire

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderade förat på ett Canon 55-250 IS till min 600D men läste sedan att det är för slött för att fota bra sportbilder. Blev sedan rekommenderad Tamron 70-300 VC USD istället... Står nu i valet mellan dessa två.
Ambitionen är att jag ska fota mycket actionbilder, typ surf, kite, skate mm. Dvs utomhusmi dagsljus, men kanske inte i strålande solsken utan snarare average svenskt mulet väder...
Det jag är ute efter är en zoom så jag kan komma närmre i de fall där det inte går att gå närmre, som på stranden vid kitesurf etc.

Canons 55-250 är ju superbilligt (1900kr) och verkar vara litet o nätt. Av vad jag har läst så ska docl Tamrons 70-300 leverera mycket bättre bilder.. Men jag kan inte riktigt hitta något konkret gällande action o sportbilder för det objektivet.

Någon som har erfarenhet av Tamron 70-300 och framförallt av AF hastigheten som kan dela med sig lite info? Hade varit toppen!
 
Jag har Tamronet och kan jämföra det mot EF 4/70-200 mm L.
Canons 55-250 mm IS har jag bara testat några gånger och kan nog säga - rakt av - att Tamronet är bättre. Men det kan ändå vara lite långsamt i fokuseringen. För aktion är Canons USM-objektiv klart bättre och att föredra.

Men i rätta förhållanden så kan man klara sig med en zoom även om AF inte är blixtsnabb.
Vid foto av kite och surf så är väl motivets rörelser ofta ganska förutsägbara för kameran och AF kan då följa med. Knepigast är när motivet rör sig mot kameran.

Ett EF 70-200 mm L går att hitta begagnat för 4000 kr. Det är mycket bra för aktion under hyfsade ljusförhållanden.

J O
 
Hej. Har haft ett Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II samt Canon EF 70-200mm f/4L IS USM. Har sålt bägge och köpte istället detta Tamron som du nämner och är supernöjd med det. Har dock ingen erfarenhet när det gäller actionbilder med det. I övrigt är jag mycket nöjd med AF/färger/skärpa samt stabiliseringen på det.....toppklass! Saknar inget av Canonobjektiven. Har sett häftiga action/sportbilder tagna med det, kika runt lite här ska du se......; http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=941292 .
Använder mitt med en 60D.
 
Martin, såg att du köpte ett Tamron till slut, är du nöjd? Läste att man kunde ha lite otur och få ett ex som inte är kalibrerat, hur är ditt objektiv?
Jag försöker välja mellan Tamron, Canon 55-250 IS II och Canon 70-300 IS USM...
 
Martin, såg att du köpte ett Tamron till slut, är du nöjd? Läste att man kunde ha lite otur och få ett ex som inte är kalibrerat, hur är ditt objektiv?
Jag försöker välja mellan Tamron, Canon 55-250 IS II och Canon 70-300 IS USM...

Japp, stämmer, det blev Tamron.
Jag är nöjd! Allting är som beskrivet / som jag läst i recensioner etc.
AF är hyfsad snabb. Bildstabiliseringen (VC) är riktigt effektiv, fryser motivet även i sökaren, inte bara när bilden tas (som det är på ex. Canons kitobjektiv med IS). Så man ser effekten direkt.

Visst, sen har det ju sina nackdelar, fast dessa har redan tagits upp i recensioner, så inga överaskningar direkt..
Det är ju inte särskilt ljusstarkt på 300mm (F5.6), och det blir lite vinjett och sämre skärpa än på exempelvis 250mm. Men som sagt, det har redan konstaterats tidigare.

Det enda som chockerade mig var väl närgränsen som ligger på 1,5m. Försöker man ta en bild rakt ner på sina fötter när man står upp så är det precis att den klarar av att fokusera (jag är 1,85)... Det går ju dock att fixa med close-up filter.. jag köpte +1, +2 och +4 i kit från Ebay för 80kr, då blir Tamron'et ett ganska kapabelt makroobjektiv också =)

Har inte haft några problem med kalibrering eller dyl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.