Annons

Tamron 70-300 VC eller Tamron 18-270

Produkter
(logga in för att koppla)

ms72

Ny medlem
Hej
Är en glad amatör som under ett år harvat runt med mitt kit-objektiv 18-55 till min D3100. Tänkte nu skaffa ett zoomobjektiv. Har efter att kollat en del recensioner har jag bestämt mig för någon av dessa två Tamronobjektiv, 70-300 VC eller 18-270 ( bra till rätt pris).
Mina intressen är främst sport och djur/natur, även fina porträtt
.
Fördelen med 18-270 är ju att man inte behöver byta objektiv i olika situationer (alltid beredd).
Detta är ju också betydligt smidigare.

70-300:an har ju fått så grymt bra kritik, så frågan är om det blir samma kvalitet på bilderna med 18-270?.

Jag har tänkt fota en del fotboll på långt håll, och undrar om det skiljer mycket mellan bländare f5,6 och f6,3 i fullzoom med tanke på korta slutartider.

Skiftar gärna objektiv om jag får bättre kvalitet på bilderna (men slipper jag så:))

VILKET SKALL JAG VÄLJA???????

Vore grymt tacksam för råd och synpunkter.
Tipsa dock ej om andra objektiv (svårt att välja ändå)./ Mattias

Superzoomobjektiv innebär en hel del optiska kompromisser i form av skärpa och distorsion bl a. Sedan är inte bildstabilisering i sig ett måste för sport men vid 300mm börjar det bli svårt att hålla objektivet stilla nog utan det för att låta autofokusen hitta något att fokusera på varför detta är ytterligare ett argument för VC gluggen 70-300). Däremot har viss kritik riktakts mot att stabiliseringen är lite för aktiv på Tamron vilket skapar en viss släpning om man rör sig för att följa ett föremål och där kunde en begagnad Nikkor 70-300 VR vara att överväga. I bra ljus ute kan dessa relativt ljussvaga objektiv fungera för sport - d v s ett bra dagsljus. I sämre ljus bör man istället titta på en 70-200/2,8 istället. Man kan få tag i en beg Sigma 70-200/2,8 med deras HSM motor för ca 3000:- om man har tålamod och detta är ett bättre val i lite sämre ljus - även en lite mörkare mulig dag som är rätt så vanlig hos oss.

Tack för tipsen.
Jag har lite svårt för begagnat,så när jag skall investera köper jag gärna nytt.

Om jag förstod dig rätt så skiljer det en del på kvaliteten mellan dessa objektiven(till 70-300:ans fördel).

Som sagt var så är jag nybörjare.
Har kollat på en del bilder tagna med 70-300:an,på bla. flygande fåglar,hoppande hundar mm. som jag tycker ser bra ut.
Detta borde väl motsvara en springande fotbollspelare?

Efterlyser ingen proffskvalitet, bara det bästa ur dessa objektiven.

Så än en gång. Vilket av DESSA skall jag välja?. / Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar