Annons

Tamron 70-200mm f/2.8 <--> Canon 70-200 f/2.8 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaMaya

Ny medlem
Hej alla!

Jag är ny här, och ganska färsk inom fotovärlden också ;)
(Hade väldiga problem med en beskrivande rubrik!)

Jag går i köpartankar på nytt objektiv då mitt Canon 75-300 f/4-5.6 inte passar mina krav längre (bilderna blir oskarpa och den har svårt att hitta fokus - det har några år på nacken plus ett tapp på en savann, kan ha med det att göra också.....).

Har efter intensivt googlande, läsande och frågande runt vänner och bekanta kommit fram till att jag vill ha ett 70-200 f/2.8 till min lilla samling. (Använder även mitt Canon 50mm f/1.8 och ett äldre kitobjektiv 18-55mm). Har en Canon 760D.

Har läst och kollat på både Canon och Tamrons 70-200 f/2.8, och det jag undrar är; kan verkligen en amatörfotograf som mig se skillnad på bildresultaten mellan dessa?
För mig skulle det definitivt passa bättre att köpa ett Tamron med tanke på priset :)
Och begagnat är dessutom helt OK, beroende på ålder/skick förstås.

(Fotograferar till 99% hundar, i alla vinklar och positioner, rörelse och porträtt.)


Vore så tacksam för lite vägledning!
Ber om ursäkt om mitt inlägg är lite svamligt och konstigt, fråga gärna om det är något ni undrar över....
 
Är det främst 2.8 optik du är intresserad av?

Själv fotar jag med Nikon och ett 70-200 F4, har även testat Canons motsvarande optik på F4 och måste säga att de är verkligen kanon optik med bra skärpa och bra VR.
Om du inte skall fota mörkt förstås och vill ha ett smidigt alternativ. Kan bli rätt tungt med 2.8 annars.
 
Ja, det är lite trist med vikten på dessa men det kan jag ta. Jag fotograferar en del i inomhushallar vintertid och då tror jag att f/2.8 behövs. Men jag kanske har fel? Nu brukar jag visserligen varva mellan mina objektiv så detta blir ju inte mitt enda val.

Upplever att mitt 75-300 inte ger skärpa när jag zoomar max, plus att det ger gryniga bilder så fort solen gått ner. så vilket som helst blir ju en uppgradering antar jag...
Jag fotograferar fortfarande halvmanuellt men tanken är att jag självklart ska lära mig helt manuell så småningom, och då tänker jag att f/2.8 ger mig fler möjligheter :)
Jag vill inte behöva tänka om 1-2 år att "varför köpte jag inte f/2.8...."
 
Då rekommenderar jag att kolla in den här youtuben.
https://www.youtube.com/watch?v=kAAeoB1F7nI

Själv så tror jag inte en amatör skulle bry sig så mycket bildmässigt. Det finns skillnader men de är små och kanske inte värt prisskillnaden. Men det beror även på hur det känns i handen, byggmässigt.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha Nikons 70-200f2.8 men pris på under 20 tusen gör att jag backar och behåller mitt 70-200 f4 som ändå duger för vad jag gör. Min kamera hanterar ISO brus mycket bra, då jag vill helst köra Nikon gluggar ändå så jag räknar bort tamron. Men tamrons verkar vara en bra glugg.
 
Då rekommenderar jag att kolla in den här youtuben.
https://www.youtube.com/watch?v=kAAeoB1F7nI

Själv så tror jag inte en amatör skulle bry sig så mycket bildmässigt. Det finns skillnader men de är små och kanske inte värt prisskillnaden. Men det beror även på hur det känns i handen, byggmässigt.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha Nikons 70-200f2.8 men pris på under 20 tusen gör att jag backar och behåller mitt 70-200 f4 som ändå duger för vad jag gör. Min kamera hanterar ISO brus mycket bra, då jag vill helst köra Nikon gluggar ändå så jag räknar bort tamron. Men tamrons verkar vara en bra glugg.

Jag såg det klippet igår, det var intressant!
Priset på Canon gör verkligen att jag tvekar, och funderar på Tamron istället (även om det också kostar en slant!).

Tack så mycket för dina svar och att du tog dig tid :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.