Annons

Tamron 70-200 f/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_Wa

Aktiv medlem
Jag är lite små intresserad av Tamrons 70-200 f/2.8 telezoom. Men självklart har jag några frågor också, hur bra kan den jämföras med Sigmas 70-200 f/2.8 i skärpa? Någon som vet om AF på Tamron kan vara skapligt snabb och tyst (kanske inte som Canons USM) men skaplig ändå för sport?
Den har ju IF som är intern fokusering, men är den snabb då? http://www.tamron.com/lenses/prod/70200_di.asp

Om det finns några tester på gluggen så får ni mer än gärna länka dom!!

Tack på förhand!

Mvh Simon!

Mr Kane skrev:
Någon som sett jämförelse mot Sigma 70-200 eller Canon 70-200?

På cyberphoto har dom tre jämförelsebilder, samt att dom skriver:
"Längst ner bland testbilderna ser du en jämförelse mellan Canons 70-200/4 L IS som är ett mycket skarpt objektiv, (men får stryk av Tamronen). Även Sigmas 70-200/2,8 är med i kampen och står sig mycket bra. Men Sigman vill lägga fokus på ett annat plan än Tamron och Canon, så det kan vara lite knepigt att avgöra vilken som presterar bäst, men hur som helst är kampen väldigt jämn och alla tre ligger i topp bland telezoomar."

Intressanta bilder på Cyberphoto.
Med bländare 4 är Canon skarp från första stenen till Kakelvägskylten, Sigma endast (men kanske skarpast av de tre) på Företagsskylten, Tamron på Företagsskylt och Kakelvägsskylt. Med bländare 8 verkar ju Canon vara "jämnskarpast"och Sigman bäst på Företagsskylten.
Så om man skall dra några slutsatser av bilderna vid köp av 70-200/2.8 för användande vid låga bländartal så är förmodligen Canon bäst. Men å andra sidan på området price/performance så vinner kanske Tamron eller Sigma....

Intressanta bilder på Cyberphoto.
Med bländare 4 är Canon skarp från första stenen till Kakelvägskylten, Sigma endast (men kanske skarpast av de tre) på Företagsskylten, Tamron på Företagsskylt och Kakelvägsskylt. Med bländare 8 verkar ju Canon vara "jämnskarpast"och Sigman bäst på Företagsskylten.
Så om man skall dra några slutsatser av bilderna vid köp av 70-200/2.8 för användande vid låga bländartal så är förmodligen Canon bäst. Men å andra sidan på området price/performance så vinner kanske Tamron eller Sigma....

Med tanke på att Canon gluggen är fullt öppen och dom andra nedbländad ett steg så är det ju helt klart imponerande att den håller jämnt skägg med dom andra, ingen tvekan om vem som är bäst tycker jag.

/kent

Jag skall till Elmia imorgon och då blir det en titt på Tamronen. Skall testa om jag står ut med ljudet från af-motorn. Troligtvis är det en rätt mjuk och halvtyst focusering trots avsaknad av tyst motor. Men vi får se.

Det är onekligen en intressant glugg. Jag saknar faktiskt 2,8 på min 70-200 och den fantastiska närgränsen gör den användbar till fjärilsfoto. undrar hur den lirar ihop med Canons extender.

Absolut ett objektiv som går i köptankarna nu, det väger ju bara 1,1 kg också medans sigmas och canons väger 1,3 kg :)

Jag var på Elmia igår och testsköt en bild med Tamronen. Motivet är min kompis och skärpan är ställd på ögat. Bilden är en totalt obehandlad RAW konverterad till JPEG. Iso 1600 bländare 2,8.http://picasaweb.google.com/paulinnergard/Test/photo#5185863265002686162

Klicka på länken. Själv tycker jag den verkar ruskigt skarp, redan på största öppning.

En kille som var där på mässan berättade att han beställt gluggen och skulle hämta den hos Scandinavian senare under dagen. De hade visst tre stycken på lager.

Simon_Wa skrev:
Oj tjena vilken skarp bild!! Hur upplevde du AF:en? Var ljudet skapligt tyst? Någolunda snabb?
Nja kanske inte så tyst, utan ungefär som det låter när gluggar saknar tyst motor. Inte lika vasst ljud som på Nikons äldre konstruktioner. Fränast låter det när man gör stora focusförflyttningar, ex från 1,5-2 meter upp till låt säga 20 meter. Det är också då jag upplever att den inte är lika snabb som min Canon 70-200. Men på vanliga normala focus-arbeten så jobbar gluggen både snabbt och relativt tyst. Tycker att focuseringen känns skapligt mjukgående. Det var dock svårt att bilda sig en bra uppfattning då det var en rätt hög ljudnivå inne på mässan.

Jag funderar faktiskt på att skaffa Tamronen som ljusstarkt alternativ till min 70-200 4,0, dessutom tycker jag närgränsen känns väldigt användbar i vissa sammanhang. Rent fysiskt med motljusskyddet på är den snarlik Nikons 70-200.

Simon_Wa skrev:
Tror du AF:en duger för sport? Ex. fotboll mm
Ja det tror jag. Den är troligtvis lika snabb eller snabbare än Nikons tvårings 80-200 2,8D. Med min Mark III upplevde jag Tamronen som rätt snabb. Det är trots allt en modern konstruktion.

6990 kr på Cyberphoto. Jag skall själv skaffa en som ljusstark allround-glugg. Har visserligen en Canon 70-200 4,0 IS, men vill ha en 2,8 med nästan macromöjlighet. Tamronen känns onekligen svårslagen rent optiskt. Undrar hur den lirar ihop med en Canon extender.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto