Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Skaffade för några månader ett beg Canon 100/2,8 macro USM.

Har nu tankarna på ett beg Tamron 70-200 2,8 macro. Min ekonomi tillåter inte att ha kvar Canon om jag köper Tamron.

Så till frågan gör jag något dumt om jag ersätter Canon 100mm med Tamron 70-200mm ?

Tacksam för synpunkter eller och råd

Vad tycker ni? Gör jag fel som avlivar katten till förmån för en hundvalp?

Vad väntar du dej för svar..? Du pratar om två helt olika djur här.
Svaret är naturligtvis att du väljer det som passar dej bäst.

/K

Humor eller satir?

Vad tycker ni? Gör jag fel som avlivar katten till förmån för en hundvalp?

Vad väntar du dej för svar..? Du pratar om två helt olika djur här.
Svaret är naturligtvis att du väljer det som passar dej bäst.

/K

Även om jag är humorist blev jag illa berörd av svaret. Kanske jag uttryckte mig otydligt.

Canonobjektivet köpte jag för att använda för i första hand macrofoto.
Då jag nu funderar på Tamron så kan även detta änvändas för macro.

Ledsen för det bryska svaret. När jag läser det efteråt så ser jag att svaret från mej inte var så trevligt. Men att jämföra en 100 macro med en 70-200 med den informationen du gav ger inte så mycket "matnyttigt" att rekommendera faktiskt. Båda gluggarna är ju toppen men inom lite olika områden.

Lycka till!

/K

Problemet är att Tamronet inte är ett "äkta" macro objektiv, pirattillverkarna lägger gärna till den benämningen på objektiv som har bättre närgräns än Canons motsvarigheter.

Tamronet har avbildningsskala 1:3:1 medans Canon objektivet har avbildningsskala på 1:1, det är en viss skillnad, plåtar du renodlade macrobilder så är Canon objektivet bättre, behöver du ett mer allround objektiv så är väl Tamronet bättre.

Tänk dok på att AF är långsammare och mer ljudligt än på Canon objektivet, åk och testa objektivet innan du köper det.

Även om jag är humorist blev jag illa berörd av svaret. Kanske jag uttryckte mig otydligt.

Canonobjektivet köpte jag för att använda för i första hand macrofoto.
Då jag nu funderar på Tamron så kan även detta änvändas för macro.

Om makro är ett stort intresse så var rädd om ditt äkta makroobjektiv! Vet inte hur lätta de är att få tag i till Canon. Jag håller hårt i mitt motsvarande exemplar för Minolta/Sony.

Skaffade för några månader ett beg Canon 100/2,8 macro USM.

Har nu tankarna på ett beg Tamron 70-200 2,8 macro. Min ekonomi tillåter inte att ha kvar Canon om jag köper Tamron.

Så till frågan gör jag något dumt om jag ersätter Canon 100mm med Tamron 70-200mm ?

Tacksam för synpunkter eller och råd

Ett 70-200 är ett riktigt gångbart objektiv. Men ett Macro är alltid ett macro!
Se upp för dåliga ex av Tamronet, vissa fungerar mkt dåligt på Canon och även Nikon (har jag läst)
På vissa hus fungerar Tamronet hur bra som helst (Canon), medan det på andra hus inte fokuserar korrekt... då menar jag att det missar totalt!

Ska du köpa ett Tamron 70-200, så bör du verkligen testa det ordentligt så att du vet att det fungerar som det ska!

ANNONS