Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 400/4 på digi. Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Adaptall har inga elektriska kontakter. Den överför bländarkontrollen med en pinne och talar om för kameran vilken bländare som är inställd genom en medbringare som följer bländarringen. Gammal hederlig Nikon AI alltså.

D2h/x kan inte ställa bländaren på manuella objektiv från huset, man måste vrida på ringen.

Menar du att Nikon inte fick nå´n adapter med elektronisk överföring när t.ex. Pentax fick det?? Inte så att jag misstror dig - snarare blir jag förvånad.

Jag har åtminstone aldrig sett någon, men det betyder naturligtvis inte att det inte finns.

Men vad finns det i så fall för adaptallobjektiv som innehåller elektronik?

Jag hittade lite info om Pentax Ka-bajonett som kanske kan förklara vad det handlar om.

Om jag greppat det som står korrekt så behöver Ka-bajonetten via elektrisk väg få reda på vad objektivet har för största och minsta bländare. Tamron har löst det genom att bygga in något i adaptern som skickar fejkade värden till kameran.

Nikons manuella fattning behöver däremot inga elektriska kontakter för att fungera.

Fast jag kan vara ute och cykla eftersom jag har rätt dålig koll på Pentax.

Nej, du har i princip rätt.

Pentax KA-fattning kom 1983 till Super-A. På den tiden var microcontrollers lite dyra. Pentax löste då sin kommunikation med objektiven med enkel analog teknik. Objektiven ljusstyrka anges med ett motståndsvärde genom att helt enkelt bygga in ett enkelt motstånd (ca 1mm stort) i objektivet. För att känna av värdet behövs då bara två elektriska kontakter varav själva bajonetten är en av dem. De "processorer" som styr kameror från den tiden är halvanaloga och kan enkelt hantera detta. Med moderna kameror används en enkel analog-digitalomvandlare. Pentax har sedan byggt på sitt interface som numera innehåller en komplett seriekommunikation och processorer i objektiven. Motstånden finns dock fortfarande med för att vara bakåtkompatibelt.

För Tamron var det alltså mycket enkelt att förse sin adapter med ett enkelt motstånd och en eller två elektriska kontakter.

Nikons objektivinterface härstammar från 1986 (F-501). Då hade tekniken gått frammåt och varje objektiv försågs med en 4-bitars microcontroller (numera 8/16-bitars). Interfacet är en seriekommunikation och strömförsörjning. Att bygga in detta i en Tamronadapter är inte enkelt/billigt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar