Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 400/4 på digi. Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentapix

Aktiv medlem
Har ett Tamron SP 400/4 som jag tycker bra om & funderar på om jag kan ha användning för det till något av Nikons digitala hus. Objektivet är manuellt fokuserat men kan med en sk. Adaptall 2 - adapter föra över bländarinfo till hus. Tror ni att t.ex. en D1 eller D2 nöjer sig med detta? Största frågan för mig är om ljusmätningen funkar med full-öppning, för mätning med nedbländning tänker jag ej finna mig i.
Daniel

Adaptall har nedbländningslinkage och AI-moj så jag kan inte se något skäl till att det inte skulle fungera. Du ställer ju bländaren på objektivet och inte huset, så en eventuell icke-linjäritet i nedbländningspinnen bör inte påverka exponeringen.

Tack för svar; men....tolererar Nikon-husen att man ställer bländaren mekaniskt & inte via ratt från huset...?

Nu har jag inte ett 400/4, men däremot ett Tamron 90mm f/2,5 Makro med Adaptall-adapter till Nikon, och kan intyga att ljusmätningen fungerade ypperligt med Nikon D1.

Lär vara en fin glugg och lite ovanlig, grattis!

/Pontus

Va´bra - då vet jag. Jo det objektivet är helt OK. Vill man ha 400 utan converter så är det mycket prisvärt. Hade blivit dyrt med Nikon eller Canon. Då återstår bara val av hus.....

Hur är det med D2 och den finurliga matrismätningen egentligen? Får man sån med AI-objektiv eller måste det kanske vara AI-S?

Tror inte man kan använda matrismätning med manuella objektiv överhuvudtaget. Tror det ska till en F4 för det.

/Pontus

Jorå, både D2h och D2x ger matrismätning med manuella objektiv om man matar in deras maxbländare i någon fiffig meny i kameran.

Men frågan är om det krävs AI-S.

Ljusmätning ihop med D70 och D100 funkar inte.

Jag har också ett Tamron SP 400/4 - en av mina optiska gulleungar.

Ljusmätningen funkar inte alls ihop med Nikon D70 och D100.

Jag mäter därför med en handhållen spotmätare och kollar på kamerans histogram så det ser vettigt ut.
Det låter omständigare än vad det verkligen är - tycker proceduren går ganska smidigt.

Fotograferar dessutom alltid i NEF så jag har möjligheten att jonglera i Capture One om exponeringen inte hamnar helt rätt.

Aahhh ser man på! Ännu en 400/4. Optisk gull-unge är bra....
Har du en adapter med eller utan A-läge då?

jimh skrev:
Jorå, både D2h och D2x ger matrismätning med manuella objektiv om man matar in deras maxbländare i någon fiffig meny i kameran.
Men frågan är om det krävs AI-S.
Å fasen. Nu när du säger det ringer det en liten klocka någonstans... Tror jag blandade ihop med D1-serien. Intressant! Fast nuförtiden sitter mina Nikkor på en 20D...

/Pontus

Va?

Pentapix skrev:

Har du en adapter med eller utan A-läge då?
Hm, vad är "A-läge" för något?

Adaptern är en sån där gammal skramlig Adaptall (finns det mer än en sorts Adaptall?)

Och 1,4-teleconvertern ska man pilla in mellan objektivet och Adaptallen och alla dess kopplingsbyglar som ska hamna rätt - "omständigt" är bara förnamnet...

Men bilderna blir fina, det är huvudsaken.

Med A-läge menar jag bättre beskrivet att adaptern ska ha kontakter mot husets bajonett. På objektivet har du vid minsta bländare läget "AE". Använder du det läget med en "A-adapter" kan du styra bländaren från huset alt. anv. progr. eller bländarauto. Det var i så fall detta jag trodde man var tvungen att ha om man skulle kunna anv. objektivet på Nikon digital med "normal" ljusmätning.

Med min Nikon D1 gick det inte att använda program eller slutartidstyrd bländarautomatik med manuella objektiv, t ex Adaptall. Manuellt och med bländarstyrd tidsautomatik fungerar det dock utmärkt. Kanske borde skrivit det, men jag har inte använt något annat än de sistnämnda lägena på många år, så det fanns tyvärr inte i min tankvärld!

/Pontus

Några elektriska kontakter finns inte i min Adaptall. Se bild (med telekonvertern monterad).

Adaptern har den utvändiga ring eller klack som vid inställd minsta bländare mekaniskt trycker på den lilla kontakt som finns klockan fem utvändigt på D70 och D100s bajonett.

På Nikon F4 och F100 fungerar mätningen, men bländarvärdena visas inte på den elektroniska displayen i sökaren på F100, på F4 speglas det inställda värdet in i sökaren.
På dessa kan man bara använda bländarstyrd tidsautomatik och manuell (som är de enda jag har något behov av).

På de båda analoga kamerahusen finns den roterande ring utvändigt runt bajonetten som mekaniskt överför objektivets inställda bländarvärden, denna ring saknas på D70 och D100.

Hmmm.....jag ska egentligen inte snacka för mycket här eftersom jag inte har eller har haft Nikon själv - det blir svårare att sätta sig in i grejorna utan att ha dom framför sig. Hur eller hur ser det ut som du har den enkla adaptern utan kontakter som du själv säger. Om det finns en motsvarighet till den jag har till Pentax med elektronisk överföring så är denna kanske lösningen för att mäta med t.ex. D100. Vad har PONGU för adapter - samma som på dessa bilder?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar