Annons

Tamron 28-75mm f/2.8 vs. Canon EF 24-105 f/4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

jomper

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut mitt första objektiv, ett Tamron 28-75mm f/2.8. Är väl främst bättre färger, kontrast och autofokus jag söker.
Sneglar på Canon 24-105mm.
Går ju miste om ett bländarsteg men har främst tänkt använda det som ett allround utomhusobjektiv vid utflykter, semester och vardag.
Inomhus sitter nästan alltid mitt Sigma 30mm f/1.4 på.
Har även ett EF 70-200 f/2.8 som jag är mycket nöjd med vad gäller både autofokus och optiskt.

Kommer jag bli besviken på EF 24-105? Finns andra vettiga alternativ i samma prisklass?

Kör med EOS 50D i dagsläget, fullformat ligger väl något år framåt i tiden.

Tack på förhand.
 
Haft båda

Jag har kört Tamron på en cropkamera och den var riktigt bra utom möjligen mekaniken som inte är som på en L-glugg. Numera använder jag 24-105 på en 5D mkII. Den är mycket bra på alla sätt. Du blir inte besviken.

Alternativt kollar du på en EF 17-55 2,8 IS, som jag köpte efter Tamron. Den är kanonbra på en cropkamera där brännviddsomfånget är bättre än 24-105. Köp en sådan begagnad så kan du köpa en 24-105 när/om du byter till FF, utan att förlora särskilt mycket.
 
Canon 24-105 L

Finns inget att tveka över jag kör med den och är Canonnöjd, blir mycket sällan besviken på den möjligen på mig själv ibland bara.

Funderar på att byta ut mitt första objektiv, ett Tamron 28-75mm f/2.8. Är väl främst bättre färger, kontrast och autofokus jag söker.
Sneglar på Canon 24-105mm.
Går ju miste om ett bländarsteg men har främst tänkt använda det som ett allround utomhusobjektiv vid utflykter, semester och vardag.
Inomhus sitter nästan alltid mitt Sigma 30mm f/1.4 på.
Har även ett EF 70-200 f/2.8 som jag är mycket nöjd med vad gäller både autofokus och optiskt.

Kommer jag bli besviken på EF 24-105? Finns andra vettiga alternativ i samma prisklass?

Kör med EOS 50D i dagsläget, fullformat ligger väl något år framåt i tiden.

Tack på förhand.
 
Tackar för input!
18-55 känns inte som ett alternativ i dagsläget, har klarat mig bra med 28mm som kortaste brännvidd, faktiskt aldrig känt att det varit för långt. Tele kan jag dock nog aldrig få för mycket av. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.