Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75 vid F2.8, oskarp och halation

Produkter
(logga in för att koppla)

prankie

Ny medlem
Tjena alla kunniga människor
Senaste tiden har jag märkt min tamron verkar vara ovanlig oskarp vid F2.8. Då jag vanligtvis fota i dåliga ljusförhållande trodde jag först att det berodde motionblur eller AF som missa när det är mörkt. Idag när jag testade så märkte jag att även i optimal ljus så är F2.8 oskarp och ser allmänt dimmig ut över hela brännvidden. Är mitt ex defekt eller är tamron bara så vid 2.8?

http://i4.photobucket.com/albums/y122/kaizokoh/comparison.jpg

Här är en bild som visa skillnaden, bilden är zoomad till 100%.

Kör ofta samma glugg på 2,8 och har inte några synpunkter på skärpan.

Det kan ju vara så att objektivet och kameran inte riktigt samarbetar.

Det finns ett gäng olika nedladdningsbara testsidor som du kan ladda ner för att kolla hur fokus ligger, har inte kvar den länk jag använde, men den finns säkert kvar här på FS någonstans

Lycka till, tråkigt med ofokuserade bilder

Fotografera av en tumstock eller liknande på sådant sätt (ca 45 grader vinkel mot nummerskalan) så du kan konstatera eller utesluta felfokusering av objektivet. Observera att fokusfel på gluggen kan variera med fotograferingsavsåndet.

/K

Eftersom du får nån slags dubbelbild så tror jag att din glugg är defekt, men kolla med linjalen först. Å andra sidan så eftersom det felfokuserar så mycket lär det väl vara fel på gluggen ändå. Fast det skadar ju inte att lämna in gluggen med en mer korrekt felbeskrivning.

Testa först om det är AF eller något allmänt fel på opiken - testa att justa in skärpan med liveview och går det inte få det skarpt då heller är det något djupare fel med optiken. Blir det skarpt så är det "bara" af som inte fungerar och då är det bara att sätta igång den processen att reda ut varför.

har du noterat det här vid alla brännvidder? var det skarpt tidigare vid samma förhållanden? det är (som du säkert vet) inte ovanligt att man behöver blända ner för att få bästa skärpa ur ett objektiv och vidöppet vid 75mm ser det inte ut som att tamron 28-75/2.8 är som bäst (MTF 0,75 i bildmitten, sjunker till 0,6 i kanterna enligt fotos test),

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar