Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75 med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej!
Jag har länge funderat på att köpa ett Tamron 28-75 F2.8 XR DI...
Jag har en 300D samt en Sigma EF-500 DG SUPER II blixt. Råkade läsa en gammal tråd där någon hade problem med denna kombination av Sigmablixt och Tamronojbektiv då af-belysningen på blixten inte alls gillade objektivet. Om detta skulle vara ett vanligt fel så skulle jag ju knappast kunna köpa Tamronobjektivet. Är det någon som har denna kombination som kan bekräfta att det funkar/ Inte funkar eller kanske hört något mer om detta problem?
Tack på förhand /Magnus
 
Trådsyndaren här!

Ja, det var ju jag som startade den tråden.
Sålde min 10D och köpte en 350D för att jag tyckte 10D:n var onödigt stor och så tänkte jag att det kunde ju inte bli sämre resultat med den nya.
Kruxet var att problemet kvarstod. Jag skickade in objektivet till Tyskland via Focus Trading och efter hemkomsten fokuserade det precis lika bra (dåligt) som mitt Canon 50 1.8 II. Det blev alltså en klar bättring efter justering.
Så ett korrekt justerat Tamron 28-75/2.8 bör inte fokusera sämre med blixt än något annat objektiv.
Problemet är då just att få det korrekt justerat.
Jag provade båda mina objektiv mot en sådan skala som en del tycker man blir en idiot av att använda och kunde då konstatera att båda objektiven gav samma resultat med frontfokusering. Petig som man är åkte jag inom hos Canon Holmlia (Canon Norge) och tänkte att de kunde justera det och samtidigt släcka lite heta pixlar. Pixelsläckningen gick bra men tyvärr fick man inte ordning på objektivet så man rekvirerade ett nytt från Canon Sverige som ännu inte dykt upp. Tredje gången gillt då mitt första var defekt så tillvida att det låste kameran. Varför man inte kunde justera objektivet vet jag inte, men det visade i vart fall 2 trinn fel på justeringsskalan till skillnad från kontrollobjektivet de hade (85mm) som visade 0 trinn fel på min kamera.
Så uppenbarligen led även teknikern av digital hypokondri som jag själv då de slängde det gamla objektivet och dessutom inte vågade lämna ut det nya utan kontroll, sade teknikern.

Det blir nog så att jag får skicka in mitt Tamron till Tyskland igen tyvärr.
Fast det blev definitivt bättre efter den första rundan till Germanerna.

/Lennart
 
Tycker det verkar vara vanligt att detta objektiv måste skickas iväg på "kalibrering". Konstigt att dom inte kan lära sig eftersom det nu verkar vara så vanligt? Eller kanske får man en felaktig uppfattning då det är dom som har problem som hörs mest. Ni andra som har detta objektiv, är ni nöjda?
 
Mitt funkar otrolgt bra. Det första jag gjorde var att testa optiken enligt alla rapporterade problem. Mitt var klockrent (och är fortfarande).
Jag tror nog att stora flertalet som köpt Tamron 28-75 F2.8 XR DI inte har haft problem. Det är nog så att man skriker rätt högt när något är fel.
Det enda som jag uppfattat som negativt är att optiken inte är kompatibel med ADI-mätning vilket Sigmas flesta optik är. (Minoltafattning.) Men det funkar klockrent med TTL-mätning.


mvh/Ove
 
Jo, men man hör nästan aldrig någon med 17-40 eller 70-200 L-optik som har problem så nog är kvalitetskontrollen sämre på dessa Tamron och Sigma-objektiv (28-75, 18-50 osv.)
Han på Focus Trading ojade sig över att det blev dyrt för dom med alla tyskköpta objektiv som skickades till dem och som de fick betala frakt till Tyskland för att få servade, då de egentligen skulle skickas direkt dit från kunden.

/Lennart
 
Sedan är det nog inte alla som märker att deras objektiv/kamera är feljusterade eller inte ids greja det. Hur den procenten ser ut mellan Canon vs. Sigma/Tamron vet jag inte.

/Lennart
 
Okej, tack för alla svar.. Vill ju ha något skarpare och ljusstarkare än Kitobjektivet snart och detta objektiv ser ju helt klart lockande ut. Att köpa Canons motsvarighet är inte att tänka på med min plånbok.

Frågan som återstår nu är var man lämpligast köper detta objektiv för att hamna <3000kr. Har funderat lite på denna Ebayförsäljare http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=96517&item=7523701696&rd=1&ssPageName=WDVW.
Eller finns det någon "riktig" butik som ni vet säljer detta till ungefär samma pris? Iom att det kan vara problem med objektivet kanske det är bättre att köpa från en riktig butik? Eller hur blir det om jag får problem med objektivet, kan jag kontakta Tamron direkt då?

Hoppas ni orkar svara på mina frågor MVH Magnus
 
Karlsson skrev:
Jo, men man hör nästan aldrig någon med 17-40 eller 70-200 L-optik som har problem så nog är kvalitetskontrollen sämre på dessa Tamron och Sigma-objektiv (28-75, 18-50 osv.)

Hehe... Jo.. Har inte haft/har ett enda objektiv som har felat/felar i fokus... och listan är ganska lång....
 
jo man har ju hört en del om tamrons 28-75...mycket bra kritik.

Undrar: Hur skarpt är det egentligen? Canons motsvarighet i L serien kostar ju en bra slant. Är det nån som har haft båda eller jämfört dem?

Om man bortser från byggkvalitet osv, hur mycket mer skärpa och bildkvalitet får man egentligen för de extraslantar som Canonen kostar?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.