Annons

Tamron 28-75/2,8 XR Di mot 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Jacobsson

Aktiv medlem
Någon annan som har Tamron 28-75/2,8 XR Di och en EOS 30D och har problem med skärpan?

Hade gluggen på min 10D och då var den kanonbra men på min 30D är inte skärpan bra alls...
 
Objektivet har jag men inte på en D30. Har du fler objektiv & fungerar dom bra? Jag antar att du har problem med Back eller frontfokus, d.v.s. att kameran ställer skärpan endera bakom eller framför det du tänkt dig.

Det enda du har att göra i så fall är att ta kontakt med Canon & diskutera en kalibrering av kamera/optik.

//Larsa
 
Har samma problem, funkade perfekt på EOS20D men frontfocuserar på 30D mest på 75mm, har skickt den på kontroll till Focustrading.
Tilläggas kan att mina canongluggar focuserar perfekt på samma hus.
Har även skickat iväg mitt Sigma 70-200 2.8 som även det frontfocuserar kraftigt på 30D men inte på 20D som jag hade förut. Får se om det blir bättre när dom justerat gluggarna.

Dick.
 
Tack

Det är just på 75 mm läget den frontfocuserar...

Får ta och kolla med Focustrading, ville bara först höra om det var någon mer med samma problem.

Mina Canon gluggar focuserar perfekt med huset.

Mvh
Patrik
 
Kan tillägga att dom inte tar detta på garanti om man bytt till ny kamera, du får själv betala. Dessutom görs detta inte i sverige utan optiken skickas till tyskland för justering.
Kostnad ca 1000:-

Dick.
 
dick2 skrev:
Kan tillägga att dom inte tar detta på garanti om man bytt till ny kamera, du får själv betala. Dessutom görs detta inte i sverige utan optiken skickas till tyskland för justering.
Kostnad ca 1000:-

Dick.

Om ett objektiv felfokuserar är det defekt, oavsett hur mycket man byter kamerahus. Enligt lagen har man rätt att få felet avhjälpt.
 
Walski skrev:
Om ett objektiv felfokuserar är det defekt, oavsett hur mycket man byter kamerahus. Enligt lagen har man rätt att få felet avhjälpt.
Jamen nu har ju Patrik använt det på sin 10D med gott resultat vilket ju är mysko? Annars så håller jag med om att man, om man köper ett nytt objektiv, självfallet ska kräva ett nytt sådant om det felfokuserar medan ens andra objektiv fungerar felfritt...

Detta med felfokusering med vissa objektiv på vissa hus är faktiskt ett totalt mysterium tycker jag då det sällan är konsekvent & det är svårt att bedömma om det är huset eller objektivet som fallerar, ja att det rör sig om kompatibilitetsproblem vet vi ju men ändå???

Nu antar jag även att objektivet är äldre (?) & om så är fallet så har han ju ingen garanti att falla tillbaks på från Tamron & att Canon skulle kosta på detta kan man ju inte begära.

//Larsa
 
Optiken är ca 1 år gammalt.

Ska försöka få tag i en annan 30D för att se om det är i hop med mitt hus som det bråkar eller om det är optiken som helt enkelt inte klarar av att sitta på ett 30D hus.

Hade även ett Sigma till min 10D och det uppdaterade Sigma gratis när det inte ville fokusera i hop med huset :)
 
Patrik Trollhättan skrev:
Hade även ett Sigma till min 10D och det uppdaterade Sigma gratis när det inte ville fokusera i hop med huset :)
Mmm, i Sigmas fall så är det ju emellanåt omchipning som gäller men i fallet med din Tamron så är det ju en kalibrering som måste göras, jag blir dock inte klok på om det är hus eller optik det sitter i då optiken funkar på din 10D & 30D:n funkar med annan optik? Antar att de andra objektiven som fungerar på 30D:n går bra på 10D:n också?

Jag har själv en vidvinkelzoom (Cosina) till min KM D7D som felfokuserar kopiöst mycket, jag kör dock hellre MF än att skicka in hus & optik för kalibrering. Är lite rädd för att mina övriga objektiv ska börja knasa i stället...

//Larsa
 
Larza, min Canon optik (80-200 2,8 L, EF 50 1,8 II och kitgluggen 18-55) fungerar perfekt på huset.

Hade även 80-200 och 50:an på 10D:n utan några problem.
 
jo det är ju detta som är så förvirrande, och så fungerar samma objektiv suvve på andras 30D...

Jag har inget bra råd men jag skulle personligen dra mig för att skicka in kameran & objektivet då jag då skulle vara orolig för att det blir knas med något av de andra objektiven...

Har läst här på FS att vissa skickar in hela utrustningen på kalibrering för säkerhets skull men det kan ju bli kostsamt & tråkigt så här i början av sommaren då man vill fota & köerna hos firmorna förmodligen är långa...

//Larsa
 
Jag skickar nog inte in det för jag vill inte att Canon optiken ska börja krångla i stället, kontaktar Focustrading under dagen och ser vad de säger
 
.Z. skrev:
Jamen nu har ju Patrik använt det på sin 10D med gott resultat vilket ju är mysko? Annars så håller jag med om att man, om man köper ett nytt objektiv, självfallet ska kräva ett nytt sådant om det felfokuserar medan ens andra objektiv fungerar felfritt...

Detta med felfokusering med vissa objektiv på vissa hus är faktiskt ett totalt mysterium tycker jag då det sällan är konsekvent & det är svårt att bedömma om det är huset eller objektivet som fallerar, ja att det rör sig om kompatibilitetsproblem vet vi ju men ändå???

Nu antar jag även att objektivet är äldre (?) & om så är fallet så har han ju ingen garanti att falla tillbaks på från Tamron & att Canon skulle kosta på detta kan man ju inte begära.

//Larsa

Jag håller med om att det är mysko och jag förstår inte hur det går till, men faktum kvarstår att om objektivet felfokuserar så är det defekt. Men detta förutsätter att det är just objektivet som felfokuserar, inte kamerahuset.

Garantitiden är inte så mycket att bry sig om i detta fall, då man alltid har två års reklamationsrätt på lösöre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.