Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75/2,8 Xi

Produkter
(logga in för att koppla)

Epon

Aktiv medlem
Sådärja, nu är ett sådant beställt, och bör komma inom dom närmsta dagarna.
Detta är egentligen det första "ordentliga" objektivet jag faktiskt köper, så det är ju lite spännande. Vet ju faktiskt inte vad jag ska förvänta mig egentligen.

Men jag har jämfört och kollat ganska mycket mot liknande objektiv från andra tillverkare. Först var jag inne på Sigmas 24-70/2,8 och senare 28-70:n innan jag snubblade över tamron-objektivet som verkar ha blivit klassat som jättebra vart jag än läste.

Dock verkar ju kvalitén på objektiven variera ganska mycket.. vissa får kanonbra ex. medans andra får halvdanna. Detta är ju också lite oroande ... men med tanke på skräpet jag har nu så är ju i princip allting en förbättring :p

Men hur bra är det här objektivet egentligen? Många jämför det mot Canons L-objektiv och andra tycker att det duger för att fiska aborre med ... Har jag köpt skräp nu igen?

Nej du har inte köpt skräp, gluggen är bra, men gluggen är avsedd för fullformat och den ger ingen vidvinkel alls på en APS-C kamera, det är väl en nackdel, om man inte redan har en vidvinkel glugg som kompliment förstås.

/kent

Gluggen är oslagbar för det priset, skarp och ljuskänslig. Har själv tagit en hel del lyckade bilder med den. /Hasse

När det gäller skärpa matchar mitt Tamron utan minsta problem min Nikon 70-200 VR f/2,8.

/Roger

Jodå, det är ett riktigt bra objektiv! Jag har sålt mitt eftersom jag inte gillade att vara utan vidvinkeln (vilket man är med 28-75mm x 1,6 = 45-120mm).

Rent bildmässigt är skärpan suverän, jag har inte haft canons 28(24)-70/2,8 så jag kan inte jämföra, men jag har 16-35:an och jag tycker tamronen är i klass med den!

Nackdelarna är (enligt mig):
* Du saknar vidvinkel
* Långsam autofokus
* Ljudlig autofokus (jo, det låter lite grann
när man zoomar)

Fördelarna är (enligt mig):
* Riktigt skarpa bilder
* Ljusstarkt
* Billigt!
* Bra färgåtergivning
* Fin bokeh (det oskarpa i bilden)

Så här hade jag tänkt:
Behöver jag vidvinkelläget så är det bättre att välja tamron 17-50/2,8. Lägga till en tusing men det är det värt enligt mig. Fantastisk skärpa och ljusstyrka till ett relativt lågt pris.

Autofokusen störde inte mig så mycket men ska du fota mycket sport och andra rörliga objektiv kan autofokusen bli lite för långsam och i det läget finns inget billigt alternativ (förrän Sigma kommer med sin nya version av 18-50/2,8 HSM!)

Lycka till!

Fast såååå långsam autofokus har den ju inte. Ljudlig kan jag gå med på, men inte långsam. Hade själv inga som helst problem att fota en gocarttävling inomhus med nämnda Tamron som enda objektiv. Så gott som samtliga bilder blev skarpa och då är jag inte någon mästerfotograf direkt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar