Annons

Tamron 28-75 2,8 kass skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
tja!

Köpte denna glugg för en vecka sedan, efter att alla höjt den till skyarna och sagt att den är knivskarp.

kände direkt att jag inte blev speciellt imponerad av skärpan i bilderna, värst är den fullt öppen vilket är helt naturligt. men köper man en 2,8 glugg vill man faktiskt kunna använda den på största bländaren.

Har lästa i flera recensioner att den ska vara skarp redan på största bländaren.
men har även sett flera exempel där folk fått lämna in den för kalibrering...

därför gjorde jag nu ett litet snabbtest med 3 olika brännvider och alla på f2,8..tog även ett foto med nikons 50mm1,8@2,8.

tamron 28mm@2,8
http://img389.imageshack.us/img389/7888/tamron28mm5kb.jpg

tamron 50mm@2,8
http://img389.imageshack.us/img389/3161/50mmtamron6yv.jpg

tamron 75mm@2,8
http://img105.imageshack.us/img105/7051/75mm4af.jpg

och för att jämföra Nikon 50mm1,8@2,8
http://img105.imageshack.us/img105/4411/nikon508fc.jpg

Kan någon/några med erfarenhet av gluggen avgöra om jag ska bita i sura äpplet o skicka tillbaka objektivet för service, eller ska ja acceptera att skärpan är såhär kass o spara till ett orginal Nikon objektiv istället?:(

enligt vissa recensioner, bla på photonet av tom bragan?skulle tamron va lite skarpare än canon50mm1,8...men på mitt ex suger ju tamronet duktigt jämfört med mitt nikon50mm.

Har både

canon50mm1,8 och tamron 28-75 tamronet är inte skarpare än canon 50 1,8 men inte långt efter för att vara en zoom är det det skarpaste jag har provat men men en zoom når nog alldrig riktigt fram till ett fast objektiv. Men jag är supernöjd med mitt tamron

Re: Har både

vargen24 skrev:
canon50mm1,8 och tamron 28-75 tamronet är inte skarpare än canon 50 1,8 men inte långt efter för att vara en zoom är det det skarpaste jag har provat men men en zoom når nog alldrig riktigt fram till ett fast objektiv. Men jag är supernöjd med mitt tamron

så med andra ord får du inte så kassa resultat som mitt exempel visar?

Svårt att säga

Det ser ut som dina bilder missat fokus lite fram eller bak vad vet jag, vad har du för andra objektiv du jämför med, hade du stativ när du tog dom där bilderna det är ju svårt för mig att svara såhär beror på vad du hadde för ljus mm när du testade det.Men testa samma sak med dina andra objektiv får du skärpa med dom och inte med tamronet så är det väl det du haft otur med jag har ju 3 tamron objektiv nyligen inköpta och har inget problem med skärpan på dom

Re: Svårt att säga

vargen24 skrev:
Det ser ut som dina bilder missat fokus lite fram eller bak vad vet jag, vad har du för andra objektiv du jämför med, hade du stativ när du tog dom där bilderna det är ju svårt för mig att svara såhär beror på vad du hadde för ljus mm när du testade det.Men testa samma sak med dina andra objektiv får du skärpa med dom och inte med tamronet så är det väl det du haft otur med jag har ju 3 tamron objektiv nyligen inköpta och har inget problem med skärpan på dom

stativ japp: sista länken är ju nikons 50mm1,8, och kameran är det inte för den har varit inne på service med justerad focus o funkar finfint med tex min 50a...jag har testat liknande test med rumsbelysning, dagsljus och 500w fast ljus...samma resultat.

verkar ju

som om det missat totalt på 50 mm läget där upplever jag mitt som skarpast om det nu är någon skillnad tycker mitt är skarpt över hela linan

Ser ut som samma problem jag hade, backfokus några milimeter. Ganska vanligt problem ett sk måndagsexemplar, finns en del trådar om det här. Gå tillbaka till inköpsstället och säg att den fokuserar kasst. Hos scandinavian där jag köpte mitt bara log dem och skickade det till justering.

Jag tycker inte heller det ser speciellt bra ut det där men har inga direkt liknade bilder att jämföra mot. Skulle tro att det är något som är fel med objektivet...

jaha

De måste få en chans att justera (rättare sagt tre) innan du får ett nytt. Först då kan man reklamera det.Ja kanske det jag brukar bara byta ut det mot ett nytt sen får ju handlaren krångla bäst han vill med leverantören är jag inte nöjd med det jag köpt så ska jag ha ett nytt eller stålarna tillbaka

självklart använde jag stativ:)

jag testade o köra manuel fokusering, på 28mm va de omöjligt pga av d70s lilla sökare så de blev ännu värre än innan...

50mm@2,8 blev såhär

http://img340.imageshack.us/img340/5134/50mm1iy.jpg

75mm@2,8 blev såhär

http://img340.imageshack.us/img340/6789/75mm7go.jpg

vad drar man för slutsats av detta då...i 50mm blev de lika dåligt, men de är ganska knepigt att sätta skärpan i d70s klena sökare...75mm läget blev bättre, så va drarman för slutsats av det? funkar inte min kameras af med tamron? är det de man fixar på en kalibrering?

edit:satte skärpan i mitten mot höger i texten, ser nästan ut som skärpan ligger mer åt vänster på 75mm läget, alltså tvärtom där ja satte den.

75 läget ser bra ut när du fokuserade manuellt

det är nog så att ditt tamron missar fokusen lite, har du köpt den i närheten gå dit o byt annars får du väl skicka den för kalibrering

BeachMagnus skrev:
Ser ut som samma problem jag hade, backfokus några milimeter. Ganska vanligt problem ett sk måndagsexemplar, finns en del trådar om det här. Gå tillbaka till inköpsstället och säg att den fokuserar kasst. Hos scandinavian där jag köpte mitt bara log dem och skickade det till justering.

lutar nog mot backfocus. får väll bli att lämna tibaks till cyber o vänta 6veckor på det...gött:(

Re: 75 läget ser bra ut när du fokuserade manuellt

vargen24 skrev:
det är nog så att ditt tamron missar fokusen lite, har du köpt den i närheten gå dit o byt annars får du väl skicka den för kalibrering

japp kollade på lite porträtt, de verkar vara en hel del där focus sitter på öron istället för ögon.

Köpte ett likadant som första glugg till min D70. Den backfokuserade rejält så den åkte in på service.. när den varit i tyskland åtskilliga veckor orkade jag inte vänta längre utan tog en Sigma istället och vips så fungerade min nya kamera mycket bättre.

MattiasN skrev:
Köpte ett likadant som första glugg till min D70. Den backfokuserade rejält så den åkte in på service.. när den varit i tyskland åtskilliga veckor orkade jag inte vänta längre utan tog en Sigma istället och vips så fungerade min nya kamera mycket bättre.

Cyberphoto har varit jättebra att ha med o göra, dom skickade mig ett nytt som jag får de närmaste dagarna :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar