notoca
Medlem
Hittills besitter jag bara 50/1.8 till min 400D, jag känner att jag är i behov av en vidvinkel zoom.
Jag har hittat två gluggar som jag skulle kunna tänka mig. Dessa två:
Tamron 28-75 F/2.8 XR DI
SIGMA 17-70mm F/2.8-4.5 DC MACRO
Tamron har en bra bländare, dock mindre vidvinkel. Och det är vidvinkel och bra bländare som jag söker.
Vad jag letar efter är ett objektiv som jag kan ta inomhusbilder med flera personer i bild (lite sämre ljus), och därför skulle ett vidvinkel f2.8 vara perfekt, men jag är rädd att Tamron inte har tillräcklig vidvinkel. Kanske jag kan kompletera med Sigma 10-20mm F/4-5.6 HSM när jag har råd? Men bländaren verkar inte vara tillräcklig i den heller.
Objektivet kommer också att användas som allround, därför behöver jag ett zoom.
Vilket skulle ni välja?
Finns det något objektiv som är omkring 17-70mm och bländartal 2.8 utigenom?
Jag är nybörjare så om jag är helt ute på villospår får ni ursäkta mig.
Jag har hittat två gluggar som jag skulle kunna tänka mig. Dessa två:
Tamron 28-75 F/2.8 XR DI
SIGMA 17-70mm F/2.8-4.5 DC MACRO
Tamron har en bra bländare, dock mindre vidvinkel. Och det är vidvinkel och bra bländare som jag söker.
Vad jag letar efter är ett objektiv som jag kan ta inomhusbilder med flera personer i bild (lite sämre ljus), och därför skulle ett vidvinkel f2.8 vara perfekt, men jag är rädd att Tamron inte har tillräcklig vidvinkel. Kanske jag kan kompletera med Sigma 10-20mm F/4-5.6 HSM när jag har råd? Men bländaren verkar inte vara tillräcklig i den heller.
Objektivet kommer också att användas som allround, därför behöver jag ett zoom.
Vilket skulle ni välja?
Finns det något objektiv som är omkring 17-70mm och bländartal 2.8 utigenom?
Jag är nybörjare så om jag är helt ute på villospår får ni ursäkta mig.