Annons

Tamron 28-75/2.8 eller Sigma 17-70/2.8-4.5

Produkter
(logga in för att koppla)

notoca

Medlem
Hittills besitter jag bara 50/1.8 till min 400D, jag känner att jag är i behov av en vidvinkel zoom.

Jag har hittat två gluggar som jag skulle kunna tänka mig. Dessa två:

Tamron 28-75 F/2.8 XR DI
SIGMA 17-70mm F/2.8-4.5 DC MACRO


Tamron har en bra bländare, dock mindre vidvinkel. Och det är vidvinkel och bra bländare som jag söker.

Vad jag letar efter är ett objektiv som jag kan ta inomhusbilder med flera personer i bild (lite sämre ljus), och därför skulle ett vidvinkel f2.8 vara perfekt, men jag är rädd att Tamron inte har tillräcklig vidvinkel. Kanske jag kan kompletera med Sigma 10-20mm F/4-5.6 HSM när jag har råd? Men bländaren verkar inte vara tillräcklig i den heller.

Objektivet kommer också att användas som allround, därför behöver jag ett zoom.
Vilket skulle ni välja?

Finns det något objektiv som är omkring 17-70mm och bländartal 2.8 utigenom?

Jag är nybörjare så om jag är helt ute på villospår får ni ursäkta mig.
 
Så vitt jag vet finns inget 17-70 objektiv med 2,8 i ljusstyrka över hela omfånget. Sigma 18-50, Tamron 17-50 och Tokina 16-50 har 2,8 över hela. Så det blir till att välja. Vidvinkel, men då blir det bara till 50 mm. 2,8 över hela, men utan vidvinkel. Eller Sigma 17-70 med 2,8 endast vid 17 mm. Tyvärr verkar det som om det du vill ha inte finns idag.
 
Hej.

28mm är alldeles för dålig vidvinkel på din 400D!

Jag har själv ett Sigma 17-70mm som jag varken är nöjd eller missnöjd med. Det kan ha svårt att hitta fokus i dåligt ljus och i motljus, samt att det låter en hel del när det "jazzar" runt och letar fokus. Kommer även en del oskarpa bilder från detta objektiv... Kan iofs även ge riktigt bra bilder.

Om jag varit Du, hade jag tittat på ett Sigma 18-50mm som har bländare 2,8 över hela omfånget.