Annons

Tamron 18-200, viktskillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mumin_

Aktiv medlem
Hej

Har kollat lite på en Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II för Sony och blev lite förvånad att det står olika vikt på den på olika butiker, 390g och 423g. Och 398g på Tamrons hemsida. Har bara kollat på dem för Sony. Det finns väl bara ett objektiv med denna beteckning?

Slarvig "viktupplysning". Eller har jag missat något?
 
Möjligen har de blandat ihop viktangivelserna för objektivet i olika utföranden. Canonvarianten har fokusmotorn i objektivet, medan Nikonvarianten inte har det (tillägg: det finns tydligen två varianter, varav den senare - "A14NII" - har inbyggd motor även för Nikon). Hur det är med Sony vet jag inte. Men viss skillnad i vikt är ganska naturligt att det är. Bara bajonettfattningen väger ju lite, och den ser olika ut för respektive märke.
 
Möjligen har de blandat ihop viktangivelserna för objektivet i olika utföranden. Canonvarianten har fokusmotorn i objektivet, medan Nikonvarianten inte har det (tillägg: det finns tydligen två varianter, varav den senare - "A14NII" - har inbyggd motor även för Nikon). Hur det är med Sony vet jag inte. Men viss skillnad i vikt är ganska naturligt att det är. Bara bajonettfattningen väger ju lite, och den ser olika ut för respektive märke.

Då Sony har inbyggd fokusmotor i huset, skulle jag tro att de inte slänger in en extra i gluggen!
 
Det är väl som Martin skriver i första meningen. Som ny på systemkamera och objektiv så är man ju lite osäker, beteckningar hit och dit.Man vill ju inte få fel grejor när man köper. Nåväl, beställde ialla fall ett, väger bara 390gram men det får väl gå ändå :).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.