Annons

Tamron 17-50 eller sigma 18-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik68

Medlem
Skall byta ut mitt canonobjektiv 18-55mm 3,5-5,6 mot ett Tamron 17-50/2,8 eller ett Sigma 18-50/2,8.

Några tips skulle jag vilja ha inför valet. Vilket är att föredra och varför?

Fotar lite av varje men mest på familjen.
Använder en Canon 400D


//Henrik
 
Har inte haft något av dessa objektiv själv, men har läst en hel del foruminlägg och tester om dem eftersom jag funderar på att köpa något av dem. På P.O.T.N. (http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=33) verkar Tamron vara det klart populäraste av de två, medan tester i tidskrifter brukar ge Sigma bättre betyg (se t ex senaste numret av DigitalFoto). Jag vet inte varför det skiljer så mycket eller vilka omdömen som är värt mest, men de flesta verkar vara överens om att båda objektiven är mycket bra. Observera dock att Sigmas senaste version med macro lär vara betydligt bätttre än den äldre varianten.
 
Jag har använt mig av båda två. Jag föredrar Sigmas modell pga byggkvaliteten och tystare AF. Bildmässigt kan jag inte påstå att något av dom är bättre än det andra. Nu har jag iof inte plåtat tegelväggar :D
 
Jag ska också köpa något av dem objektiven.
Har fastnat för Tamron men det sägs så olika. Tror det var för att Tamron sägs ha bra skärpa ända ner till 2.8 och det ska inte Sigman ha.
 
Mer om detta.... Är Tamrons glugg alltså skarpare än Sigman på f2.8 (och efter det?) ? Kan någon verifiera detta? Är på jakt efter ett 18-50 f2.8 till min D50 och vet inte vad jag ska köpa...

/Fredrik
 
Efter att ha läst runt lite verkar det som många berömmer Tamronets skärpa på stora bländare. Men hur sant det är vet jag inte!
 
Har själv den äldre versionen av sigma 18-50 och är grymt nöjd med den. Ruskigt skarp, även vid stor bländare. Kan inte jämföra med bildkvaliteten på ett tamron 17-50 men tycker att byggkvaliteten är lite bättre med sigma.

Har även hängt upp mig på att bokehn på tamron vid stor bländare skulle vara väldigt hård och kantig. Läs forumet "VM i bokeh", finns en Martin där som djupdykt i detta ämne.

Men tamron har hyllats av de flesta och jag skulle säga att mitt intryck är att det är väldigt mycket och bra objektiv för pengarna i båda fallen.
 
nifo skrev:
Mer om detta.... Är Tamrons glugg alltså skarpare än Sigman på f2.8 (och efter det?) ? Kan någon verifiera detta? Är på jakt efter ett 18-50 f2.8 till min D50 och vet inte vad jag ska köpa...

/Fredrik
Jag jämförde bl.a. MTF-kurvor för dessa båda objektiv för en tid sedan. Tamron låg i högsta divisionen, medan Sigmat hamnade åtskilligt mycket längre ner. Återkommer ifall jag hittar dessa diagram.

Dock finns ju mycket mer än bara skärpa att ta hänsyn till. Genomgående anser man att Tamron-objektivet ger en mycket fin färgåtergivning, medan Sigmat får betydligt mera blandade omdömen - från Sådär och till Förskräckligt. Likaså klagas det på Sigmats långsamma AF. Vissa Sigma-objektiv kan i.o.f.s. ha bättre byggkvalitet (vet dock inte om det gäller för just detta).
 
bjorkolle skrev:
I Tidningen "Foto" var resultatet precis tvärt om.

Har Foto testat Sigmat nyligen, eller jämfört de två? Tror bara jag sett deras test av den gamla versionen (2005?), då den fick den mkt bra omdömen?

Per
 
Foto testade nyligen nya Sigmat och att det fick toppbetyg.
Men tester verkar vara helt olika. En glugg kan få toppbetyg av en tidning och bottenbetyg av en annan. Sigmas 150 macro och Tokinas 100 macro fick toppbetyg i somras av Foto, och nyligen fick de bottenbetyg i Digitalfoto...
/Johan
 
Varför skiljer det så mycket mellan olika tester? Olika testmetoder eller variationer mellan olika exemplar av samma objektivtyp?
 
Såsom DigitalFoto beskrev Tamrons objektiv, var identiskt med en kille i forumet som hade fått ett måndagsexemplar. Så det kan ju ha med sånt att göra också.
 
Tror inte Digitalfoto är så vassa på teknik, däremot ordentligt duktiga på mjukvara typ PS.
Dom skickade nyligen med en bilaga om blixtfotografering som i och för sig var sakligt korrekt, men använde Canon EX 550 som referens?
Verkar använda mycket gammal skåpmat, den blixten utgick väl för 3-4 år sedan?

Åter till ämnet.
Tror inte du blir besviken på vare sig Sigma eller Tamron. Ta med dig ditt hus och åk till en fotohandlare och prova vilket som känns bäst.
Tamron kan kännas avig då man så att säga vrider zoom-ringen åt "fel håll" jämfört med i stort sett alla andra fabrikat.
Mvh //Olle
 
...där testet avslutas med orden:

"...The Sigma offers lots of bangs for your bucks but the comparable Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP seems to be a better alternative."

/Fredrik
 
För ett halvår sedan så valde jag också mellan Sigma och Tamron. Det blev Tamron pga att 1) de tester som jag såg då visade at Tamron var skarpare, 2) Jag har dålig erfarenhet av sigmas kvalitet, 3) 1 mm extra vidvinkel inte är helt fel.

Nu visade det sig att mitt exemplar av Tamron 17-50 framfokuserade, detta kurerades dock efter 3 veckors service hos Tamron i Tyskland. Vid ett inköp idag så skulle jag nog även funderat på Canon 18-55 IS.
 
ANNONS