Annons

Tamron 17-50/2,8, med eller utan motor?

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke_endofall

Aktiv medlem
Är det stora skillnader i autofokushastighet/precision, och vilken fungerar isf bäst? Har en Nikon D90. Har hört både att den skruvdrivna ska vara snabbare i autofokusen, och tvärtom...
Är det någon skillnad i hur autofokusen (volymmässigt) låter mellan de båda versionerna? Övriga skillnader (bildkvalité, byggkvalité etc)?
Är sugen på att köpa detta objektiv, men vet inte om jag skall köpa nytt eller om det lönar sig att leta efter en begagnad version utan motor, så all hjälp mottages tacksamt! =)

Om det inte är någon skillnad optiskt skulle jag välja den utan motor. Då slipper du eventuella problem med felfokus beroende på objektivet (det kan hända ändå, men då beroende på kameran).
Enda problemet är väl att andrahandsvärdet blir lägre, då det är så många kameror som kräver AF-motor nu för tiden.

Om du redan nu vet att det är ett objektiv du vill ha i all evig tid så spelar det inte så stor roll vilket du väljer.
Annars hade Jag valt med motor om inte priset är ngn jättestor skillnad.
Helt enkelt för att begagnatmarknaden blir större.

Tack för era svar. Andrahandsvärdet är mindre relevant just nu, vet att jag kommer att behålla objektivet i minst tre år (ska studera) innan jag har råd att byta upp mig. Vill ha det som fokuserar snabbast om det inte är någon optisk skillnad dem emellan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar